In de Molenstraat in Sint-Joost-ten-Node klagen de bewoners van het sociaal woonblok over defecte liften. Al tien dagen lang moeten ouderen, zwangere vrouwen en enkele mensen met een handicap het appartement van 11 verdiepingen per trap beklimmen.
Sociaal woonblok in Sint-Joost al 10 dagen zonder lift
Enkele bewoners deden in een gezamenlijke brief hun beklag bij huisvestingsmaatschappij Habitations à Bon Marché (HBM), die zichzelf in het Nederlands 'De Goedkope Woningen van Sint-Joost' noemt. Directeur Gauthier Gilot zegt aan RTBF dat de schuld voor de vertraging bij de werfleider ligt.
Liftenbouwer Thyssenkrupp had vooraf gewaarschuwd dat de werken een week op zich zouden laten wachten, omdat de nodige stukken voor de reparaties aan de twee liften nog gevonden moesten worden. Maar ook die termijn van zeven dagen werd niet gerespecteerd, hekelt Gilot.
Veiligheidsnormen
De liften zijn niet in panne, maar een regelmatigheidscontrole bracht enkele problemen aan het licht. Ze zouden niet meer voldoen aan de veiligheidsnormen. Thyssenkrupp belooft de herstelling zo snel mogelijk uit te voeren. Maandag zouden de bestelde onderdelen toekomen, dinsdag kunnen dan de herstellingswerken beginnen.
In afwachting daarvan zijn er elke dag veiligheids- en preventieagenten aanwezig aan het woonblok om bewoners naar boven te helpen of boodschappen te dragen. De liften kunnen gelukkig wel nog dienst doen als goederenlift.
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving , huisvesting , De Goedkope Woningen van Sint-Joost-ten-Node
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.