Spiegel-V van 120 meter voor het Zuidstation
De eerste schets van de vlindervormige spooroverkapping werd al in januari 2010 vrijgegeven maar sindsdien bleef het oorverdovend stil rond de plannen van Jean Nouvel. Maar dinsdag was de man die het Zuidstation een nieuw gezicht moet geven eindelijk in Brussel om zijn plannen te ontvouwen.
Nouvel gaat nog altijd voor een spectaculaire V-constructie bovenop de perrons. De zogenaamde vlinder zou 120 meter hoog reiken en vooral kantoren bevatten. Onderin is plaats voor winkels en congreszalen. Bovenin zou een panaromisch restaurant komen. De twee uiteinden liggen 140 meter uit elkaar en worden verbonden met stalen kabels om de stabiliteit te verzekeren.
"Het programma voorziet 250.000 vierkante meter. Als we die allemaal naast het station realiseren, creëren we monsterlijke gebouwen die de hele buurt in de schaduw zetten," verklaart Nouvel zijn keuze voor een gebouw boven de sporen. "Bovendien maken we het station zo heel zichtbaar vanuit de omliggende wijken."
Spiegel in twee richtingen
Door de bijzondere vorm en de bekleding zou op de vlinder de reflectie van de voorbijrijdende treinen te zien voor wie vanaf het centrum richting station kijkt. Omgekeerd zien de mensen op het perron boven hun hoofden de weerkaatsing van de Brusselse skyline.
Nouvel gaat ook de oude postgebouwen langs de Fonsnylaan aanpakken. Een deel zou worden behouden en uitgebreid. Daarnaast zouden er ook openingen ("poorten") komen om de treinen ook vanaf de Fonsnylaan en de straten die op het station uitkomen zichtbaar te maken.
De Franse sterarchitect heeft in zijn ontwerp ook veel aandacht voor de ecologie. Hij voorziet onder meer zonnepanelen en beplanting op de gebouwen.
'Dit is mijn Brusselse droom'
In welke mate en wanneer het project van Nouvel gerealiseerd wordt, is nog niet duidelijk. De nodige vergunningen zijn bijvoorbeeld nog niet aangevraagd. "We zitten nog in de schets- en studiefase. Wat ik hier heb voorgesteld is mijn Brusselse droom," besloot Nouvel.
De definitieve plannen zullen ook afhangen van de uitkomst van de studie over verzadigde noord-zuidverbinding. "Die studie zal mede bepalen hoeveel sporen nodig zijn in het Zuidstation," aldus Gwenn Nevelsteen van Euro Immo Star, de NMBS-dochter die het vernieuwingsproject voor het station coördineert. "Toen Jean Nouvel aan z'n ontwerp voor het Zuidstation begon, was nog geen sprake van die studie. Beiden zijn aan mekaar gelinkt. Het kantorengebouw in V-vorm rust immers op het spoorvlak. Infrabel zal in de tweede helft van dit jaar zijn conclusies trekken uit die studie. Pas daarna kunnen we een bouwaanvraag indienen voor Jean Nouvels project."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.