Stadsgidsen stellen vragen bij gratis rondleidingen
Lees ook: Molenbeeks hotel is schot in de roos
Sinds deze zomer kunnen toeristen elke dag om 11 uur terecht op de Grote Markt voor een gratis rondleiding door het centrum van Brussel, langs de stripmuren, Manneken Pis en het Stadhuis.
"De rondleiding is gratis en als je het leuk vond, kan je achteraf iets betalen", zegt verantwoordelijke Fraser Gilmour. "De gidsen werken heel hard om ervoor te zorgen dat de klanten het erg naar hun zin hebben. Als ze tevreden zijn, geven ze vrijwillig geld. En mensen zijn tevreden want op enkele maanden tijd zijn we de best gequoteerde activiteit in Brussel op Tripadvisor."
Wil de gids er iets aan overhouden moet hij of zij er inderdaad voor zorgen dat de toeristen genoeg geven. De gidsen krijgen immers geen loon en moeten volgens de officiële Brusselse gidsen zelf 2 euro per deelnemer ophoesten aan het bedrijf achter het initiatief, Sandeman's New Europe. Dat cijfer wordt niet bevestigd maar ook niet ontkend door de organisatie.
De gidsen zijn freelancers die een contract sluiten met Sandeman's. "Wij kopen van hen een dienst, namelijk marketing, waardoor zijn klanten aanbrengen", zegt gids Senna Rees.
De gids moet dus betalen om te mogen werken, redeneren de traditionele gidsen. "Hun loon bestaat enkel uit drinkgeld", zegt Michaella Van Huynegem van de Brusselse stadsgidsen.
5 miljoen mensen rondgeleid
De methode legt het bedrijf erachter alvast geen windeieren. Sandeman's New Europe bestaat sinds 2004 en organiseert ondertussen rondleidingen in 18 steden. In totaal kwamen daar volgens de website van de organisatie al meer dan 5 miljoen mensen op af.
Behalve bij het businessmodel hebben de officiële stadsgidsen ook vragen bij de kwaliteit van de rondleidingen. "Zij vragen enkel enthousiasme van de gidsen en daar is op zich niets mis mee, maar wij werken met diploma's en een opleiding. Dat is een vereiste om een erkenning van Gidstoerisme Vlaanderen te kunnen krijgen. Ik weet niet of die gratis gidsen voldoende weten over Brussel en of wat ze vertellen ook accuraat is."
Dat laatste wordt tegengesproken door Sandeman's. "Onze gidsen hebben meestal een universitair diploma en zijn gescreend op hun kennis en vooral hun passie voor de stad", aldus Gilmour. "We zouden niet willen dat toeristen een negatief beeld overhouden aan Brussel. Met hun kwalificaties zouden onze gidsen makkelijk ander werk kunnen doen maar ze kiezen hiervoor omdat ze er een aardige cent mee verdienen en omdat het leuk is."
Het beroep van stadsgids is niet beschermd. Dat mag niet van Europa, want de straat is van iedereen.
Veel van de deelnemende toeristen logeren in het nieuwe succesvolle Meiningerhotel, waarmee Sandeman's samenwerkt.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.