Met opvallende affiches in metro en bus en zijn aanwezigheid op de moslimbeurs speelde radiozender Arabel zich de afgelopen maanden in de kijker. De opvolger van Almanar laat zowel Schone Lucht BXL als Oezbeekse poëten langskomen. “De Marokkanen kennen ons allemaal, maar we willen ook andere luisteraars lokken."
Stadsradio Arabel mikt niet enkel (meer) op Marokkanen
Arabel, dat twee jaar geleden van eigenaar veranderde, is gehuisvest in een onopvallend pand op de Leuvensesteenweg, vlak bij Meiser. Heette de zender tevoren Almanar (Arabisch voor ‘vuurtoren’) en mikte hij exclusief op Maghrebijnen, sindsdien mikt Arabel uitdrukkelijk op jongeren, ook met andere achtergronden.
Raï en chanson
En dat deden ze dit jaar voor het eerst ook met opvallende affiches in de metro en bus. “Via Google zagen we dat de zoekopdrachten op het woord Arabel in september en oktober piekten”, zegt Zaki Chairi, presentator van de dagelijkse avondshow ‘Ca se passe à BX’. “We willen meer en meer een Brusselse stadsradio zijn, een diversiteitszender die alle kleuren in de stad vertegenwoordigt. De Marokkaanse Brusselaars kennen ons allemaal – tijdens de ramadanuitzendingen hadden we 170.000 luisteraars voor de oproep tot het gebed –, maar we willen ook andere luisteraars lokken.”
Met de nieuwe naam kwam ook een veel jonger team, dat nu dagelijks ongeveer 20 à 25.000 luisteraars trekt, zowel via de FM-band in Brussel als via livestreaming op internet.
De sportpresentator is een Spanjaard, de presentatrice van het dagelijkse jongerenprogramma ’s avonds een Française, de columnisten zijn van Congolese, Turkse en Oezbeekse afkomst. Qua muziek zendt Arabel een mix uit van Arabische en Franse chanson, rap, pop, klassieke Oriëntaalse muziek, raï, andalouss en chaabi. Volgens Chairi zijn 70 procent van de medewerkers en vrijwilligers tussen 20 en 35 jaar.
“Youness maakt elke week een poëtische slam over de actualiteit. Maar evengoed nodigen we Afrikaanse of Turkse verenigingen uit om te komen praten, of de groep Schone Lucht BXL over luchtvervuiling. Europalia Turkije kreeg heel veel aandacht. Echte diversiteit is niet alleen praten over diversiteit, maar ze ook vertegenwoordigd zien in de redactie en in de onderwerpen, experts en studiogasten.”
Arabel, dat in 2013 een zakencijfer van 319.360 euro haalde, zendt 70 procent van de programma’s in het Frans uit. Vandaar dat de zender erkend wordt door de Franstalige gemeenschap. De ochtendprogramma’s als Salam Bruxelles zijn in het Arabisch, daarnaast wordt er ook één uur in het Berbers uitgezonden. “Ik ken zelf helemaal niet zo goed Arabisch, ik praat het nooit in de uitzendingen”, zegt Chairi (28). “ Le lien se perd. Vandaar dat de radiozender gekozen heeft om te investeren in de jeugd. De luisteraars van morgen zullen – helaas – steeds minder vaak Arabisch begrijpen.”
Natuurlijk zijn er de culturele banden: “We coveren onderwerpen die voor onze luisteraars belangrijk zijn. Discriminatie op het werk, of bij het huren van een woning. De vluchtelingenkwestie hebben we natuurlijk ook van dichtbij gevolgd, of de boycotcampagne na het verbod op onverdoofd slachten in Vlaanderen.”
Maar, benadrukt hij, de meeste onderwerpen zijn niet zo specifiek. In een mix van Nederlands en Frans – product van het Nederlandstalige onderwijs – legt hij uit: “We hebben allemaal zulke gekke beelden over de Ander in ons hoofd. Als de verschillende gemeenschappen elkaar beter zouden leren kennen, zouden ze het saai vinden, zo hard lijken we op elkaar. Iedereen is bang zijn job te verliezen, iedereen moet het einde van de maand zien te halen.”
Chairi is van opleiding leerkracht Frans-Aardrijkskunde-Islam en belandde bij Arabel via het verenigingsleven en de scouts. “Ze zochten iemand uit het jeugdwerk, en dus hebben ze mij gevraagd. Ik ben vrij geëngageerd, heb ook mijn eigen videokanaal op YouTube. Ik ben hier verantwoordelijk voor de jeugduitzendingen en heb mijn eigen programma.”
“Ik houd ervan als onze luisteraars dingen bijleren, en de luisteraars zijn ook blij met de praktische info. Over groepsaankopen bijvoorbeeld, of sportcheques. Over Brussel hebben we de wekelijkse rubriek Le Jardin Secret de Bruxelles . In de rubriek ‘BX Histories’ hadden we het erover dat alle koloniale instellingen in de wijk Matonge lagen, waar de Congolezen die naar België kwamen zich dan later gevestigd hebben.”
Inspiratie
Elke week nodigt Chairi ook de ‘Brusselaar van de week’ uit, en die zijn al even divers. De drie laatste op een rijtje: regisseur Adil El Arbi, de Union des Progressistes Juifs de Belgique (UPJB), de Marokkaanse ondernemer die de Quick aan Naamsepoort runt. “Ik kies mensen die onze luisteraars kunnen inspireren. Die man begon er ooit aan een studentenjob, en twintig jaar later is hij er de baas.”
Ook Selma Haouach, zakenvrouw en presentatrice van het zaterdagprogramma Dame de Pique , wil haar publiek inspireren. “Ik wil de luisteraars laten zien dat alles mogelijk is. Het is niet omdat je Selma of Fatima heet, dat je niet op hetzelfde kunt hopen als anderen.”
Dat de presentatoren willen begeesteren, is niet toevallig. Het staat in het mission statement van Arabel en heeft vaak ook een persoonlijke dimensie. “Ik heb een typisch verhaal: afgezakt van aso naar tso, omdat één leerkracht niet in me geloofde, en mijn ouders naar hem luisterden”, vertelt Chairi. “Zelfs de leerkrachten daar vroegen me voortdurend wat ik daar deed. Toen ben ik aan een bachelor begonnen, omdat ik niet geloofde dat ik een master aankon. Binnenkort haal ik toch nog een master in het event management.”
De telefoon gaat. Chairi, lid van Empowering Belgian Muslims (Embem), neemt op met Salam Aleikum , gaat verder in het Frans, om dan weer af te sluiten met een Arabische groet. “Ik ben moslim, ja. Maar mijn belangrijkste identiteit is die van Brusselaar. Ook op de radio is dat de belangrijkste verbinding met onze luisteraars. Ik denk dat meer en meer mensen zich echt Brusselaar voelen. Il y a un vrai attachement qui se développe .”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.