Toen de overweg van de Gentsesteenweg richting Zellik (Asse) dicht ging, was het even tasten naar alternatieve wegen. Inmiddels mopperen de voetgangers en fietsers al niet meer als ze tijdens de week tussen de hekken rond de overweg slalommen. Binnenkort is het nieuwe wisseltramspoor aan de terminus af, dat is al iets. Maar een hoop straatwerken volgt nog. In maart zou er een tijdelijke brug voor voetgangers en fietsers moeten komen.
Station Berchem krijgt brug voor fietsers en voetgangers
L angzaam maar zeker, zo vorderen de werken tussen Keizer Karellaan en Stationsplein, sinds begin oktober tot deze week gestuurd door de MIVB. De openbaar vervoersmaatschappij is – en dat is eerder ongewoon - eigenaar van de openbare weg rond de stationssite. Daar had de gemeente graag een stelplaats voor snel inzetbare trams tijdens spitsuren gezien, maar die optie werd niet bestudeerd. Op het plein komt één trameindhalte, die op hetzelfde spoor achteruit terug rijdt.
Tijdelijke loopbrug
“Ik kan niet wenen, dus moet ik wel lachen,” relativeert Hennie Nuus van Friterie Terminus, omringd door de werf. Haar grote luxefrituur moet wijken, het gaat niet anders. “We hebben alle opties afgetoetst; in een huis wil ik na twintig jaar niet kruipen,” zegt ze. De gemeente zou haar een vijftiental meter doen opschuiven, opzij van het plein. Maar dat was niet gerekend op eigenaar Redevco, die Carrefour bezit. Carrefour had de ‘voirie’ (wegstrook) tegen het laatste huis van de Gentsesteenweg mogen kopen; het begin van de Eilandenhoutstraat.
De frituriste heeft net haar onderhandelingen afgerond met Redevco. Dezer dagen krijgt ze een driejarige concessie, ingaand in maart 2016, om haar frituur tegen de hoekgevel te plaatsen. “De verhuis, gas- en elektriciteitsaansluiting, notariskosten en dies meer, zijn allemaal voor mij. Maar ik ben voor drie jaar gerust, nadien zien we wel weer,” zo lacht ze haar toekomst tegemoet. Een eerste positief licht, in de moeilijke evenwichtsoefening die alle handelaars en eigenaars rond de tafel mochten maken, begin en eind 2013, op uitnodiging van de gemeente.
Ondanks de wegversperringen rond het Stationsplein en van de spoorweg tot de Keizer Karellaan, klagen de handelaars niet echt. Dansbar The Godfather, achter het station, sluit nu wel op dinsdag; dat was vroeger niet. De afdelingschefs van Randstad/Tempo Team gaan maandelijks eens lunchen bij Brasserie de la Gare. De holding zit in de nieuwe site Bridge (Vliegvelddreef), om de hoek met de autosnelwegoprit. Daar hebben ook L’Oreal, Suez Environnement, Attentia en BNP Paribas kantoren; klanten zoeken verderop parking. Een groep Hollandse dames met werktrollies komt aanwaaien over het spoor; ze zijn verwacht in Bridge.“We worden tijdig en correct geïnformeerd door gemeente en MIVB,” stelt de eigenaar van het legendarische stationsbuurtrestaurant. “Alle moeite wordt gedaan om de auto’s door te laten wanneer dit maar kan, naast de tramspooraanleg. En de werf houdt de omgeving proper,” zo horen we van Brasserie de la Gare.
Dat mag wel, want per auto zal nooit meer over het spoor gereden worden. Dat weet nog niet iedere buurtbewoner of werknemer in het naburige bedrijfspark. In afwachting van de tijdelijke fiets-en loopbrug die in maart 2016 over het spoor komt, moet iedereen zich tussen de hekjes een wegje banen over de overweg, althans als de trein niet passeert. Alhoewel, een fietser waagt het tijdens rood licht én belsignaal nog snel over te lopen.
Cyberplek
Op zaterdagavond en tot maandag vier uur ’s ochtends gaat de overweg echter voor voetgangers onverbiddelijk dicht. Dan kan niets of niemand meer door. Ouderen van het Berchemse ‘stationseilandje’ tot de Technologiestraat (aan de overzijde van het spoor, net voor het Zellik wordt) riskeren zich dan helemaal te voet via de Pontbeekstraat en N9 (en oprit autosnelweg) voor een bakker of meer. Hoekrestaurant Brasserie de la Gare ziet het met lede ogen aan: “Klanten die zich aan de overzijde van het spoor parkeren en te voet de overweg nemen, kunnen dat op zondag dus niet. Ook die moeten dan toertjes rijden of op de Basilix-parking (die eigenlijk privé is, red.) hun auto achter laten. De parking is echter niet bewaakt.”
In het voormalige stationsgebouw gaat op zondag een les Arabisch voor kinderen vanaf zeven jaar door; ze kunnen de overweg dan niet over. In het pand huizen verschillende sociaal-culturele diensten met een leslokaal en een cyberplek. Met bus 84 – met voorlopige halte midden de werf op het Stationsplein - komen er mensen naartoe. Ook wie met de trein of bus 84 of tram 82 (tot Berchem Shopping) kan niet zigzag tussen de blauwgele nadars de overweg over. Het is nog een winter wachten op de luchtbrug over het spoor. Als tram 82 in zijn nieuwe bedding ligt, rijdt die dood op een wisselspoor op het Stationsplein.
Nadat de MIVB de vervanging van de tramsporen (op een onderbed van beton dat op dikke geluidsdempende mousse gegoten is) heeft afrond, volgt in december Brussel Mobiliteit de werken op. Het gewest neemt de inrichting van de rijweg en de voetpaden en tram- en busstopplaatsen voor zijn rekening. Totaalkost van beide wegeniswerken: 2,5 miljoen euro. Daar komen ook Vivaqua voor de riolering en Sibelga/Infrabel als werfpartners bij. Ook een nieuw spoorperron volgt dan. De hele heraanleg van de terminus aan het station is voorzien voor de zomer 2016, stellen de overheden.
Lees meer over: Sint-Agatha-Berchem , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.