Steeds meer ongevallen met fietsers
Lees ook: 11 procent minder ernstige ongevallen
Het BIVV telde in 2006 nog 276 ongevallen waarbij een fietser omkwam of gewond raakte. Vijf jaar later lag het aantal 'letselongevallen' op 444, een stijging van meer dan 60 procent. Er vielen vooral meer lichtgewonden. Jonge mensen zijn het vaakst het slachtoffer, de grootste groep is tussen de 25 en de 34 jaar oud.
De toename ligt grotendeels aan het stijgende aandeel van fietsers in het stadsverkeer. "Het aantal fietsers stijgt zelfs sterker dan het aantal ongevallen waarin die fietsers betrokken raken", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. "In die zin zijn de cijfers niet zo verontrustend."
Er zijn dus meer fietsers, maar nog niet genoeg om het aantal ongevallen te doen dalen. "We moeten nog een kritische massa bereiken waarbij het aantal fietsers groot genoeg is om invloed te hebben op de veiligheid", zegt De Cleen. "Betere infrastructuur, lagere snelheid en aanpakken van onaangepast weggedrag zijn daarbij cruciaal. Al die factoren zijn met elkaar verweven. In Brussel zitten we nog maar aan het begin van die evolutie."
Voor ongevallen met voetgangers en auto's is er nog werk aan de winkel. Een daling viel daar niet te noteren. Bij de voetgangers waren er in 2006 nog 1.063 ongevallen met letsel. Vijf jaar later waren er dat 1.077. Bij de automobilisten en hun passagiers zien we wel een lichte daling: van 3.555 letselongevallen in 2006 naar 3.413 in 2011.
De gewestregering zal nog heel wat uit de kast moeten halen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Eerdere doelstellingen om het aantal doden en zwaargewonden met de helft te verminderen, werden niet gehaald. "Dit is een absolute prioriteit voor ons", zegt Heleen Van Pelt, woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen). "Naast onze sensibiliseringscampagnes hebben wij een verkeersveiligheidscomité opgericht. De bevoegdheden zitten op dit vlak namelijk erg verspreid."
Bij De Lille hoopt men ook dat de op stapel staande interne staatshervorming soelaas zal brengen. "Het gewest zal dan een coherenter mobiliteitsbeleid kunnen voeren."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.