De vzw Diogenes, die instaat voor straathoekwerk bij thuisloze Brusselaars, verspreidt vandaag de laatste affiches van hun nieuwe bewustmakingscampagne in de stad. De campagne heeft als slogan 'Ik besta'. Daarmee roepen ze alle Brusselaars op om meer interesse te tonen in hun dakloze stadsgenoten.
Straathoekwerkers willen dakloosheid in het zicht brengen met nieuwe campagne
De campagne werd al in december gelanceerd, maar deze week zal de vzw Diogenes de laatste affiches bij hun verschillende partnerorganisaties verspreiden. Daarnaast is er ook een campagnevideo gemaakt. Een dakloze man, vermomd als standbeeld, wordt daarin voorbijgelopen door tal van Brusselaars.
Diogenes hoopt dat Brusselaars vaker goeiedag zullen zeggen tegen hun dak- of thuisloze stadsgenoten. "Straatbewoners willen gehoord en gezien worden. Ze willen erkend worden voor wie ze zijn, als persoon en als burger", luidt de campagneboodschap. "Meer dan daklozen, zijn dakloze mensen eerst en vooral mensen."
'Niet veroordelen'
Volgens de straathoekwerkers staat het ieder van ons vrij om te kiezen op welke manier hij of zij verder betrokken wil blijven. Dat kan door "luisterbereidheid en steun, materiële hulp, giften aan een vereniging, vrijwilligerswerk bij een hulpdienst, beheer van een woning door een sociaal verhuurkantoor, enzovoort", geven ze als voorbeeld. "Maar ieder van ons is verantwoordelijk voor zijn manier van kijken en het is goed dat die niet veroordeelt."
De nieuwe campagne loopt nog tot eind deze maand. De affiches zijn ook te zien in verschillende metrostations.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , dakloosheid , diogenes
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.