Als Uplace in 2019 de deuren wil openen met de beloofde mobiliteitsvoorwaarden, zit het winkelcentrum met een bijzonder strakke planning in de komende maanden. De heraanleg van de Woluwelaan en de afritten naar de Ring is dan wel bezig, maar het is nog helemaal niet zeker of de beloofde treinhalte van 5,6 miljoen euro er op tijd zal kunnen staan. En "Uplace kan er enkel komen als het treinstation en de pendelbus er komen", liet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zich eerder al ontvallen.
Strakke planning voor mobiliteitswerken Uplace
Lees ook: Vergunning voor treinhalte aan Uplace
In het Milieueffectenrapport of MER staat ook de bouw van een treinhalte van de NMBS die bezoekers van Uplace moet aanmoedigen met het openbaar vervoer te komen. “De NMBS, Infrabel en de Vlaamse overheid zorgen voor een nieuw treinstation (Kerklaan) dat de treinlijnen 26 en 27 aandoet en waarvan de ingang op 200 meter wandelafstand van de site ligt”, klinkt het ook op de website van Uplace.
Om het nieuwe GEN-station aan Uplace te krijgen wordt een bestaande halte, ‘Machelen Buda’, verplaatst. De kosten bedroegen aanvankelijk 3,2 miljoen euro, ondertussen is dat al 5,4 miljoen euro, omdat nu ook lijn 25 zal stoppen aan de halte. De kosten worden verdeeld tussen vervoersmaatschappij NMBS en spoorwegbeheerder Infrabel.
De treinhalte is een absolute must om de gevreesde mobiliteitsknoop te ontwarren. Uplace gaf dan ook aan dat die er zou staan voor de opening, die nu in 2019 voorzien wordt. “De stedenbouwkundige vergunning voor de stopplaats heeft de NMBS al op zak”, zegt Machels burgemeester Jean-Pierre De Groef (SP.A). “Ik ga er dan ook van uit dat de treinhalte er gewoon komt.”
Investeringsplannen
Maar de treinhalte moet nog afgeklopt worden op politiek niveau, zo leert een rondvraag bij Beliris en NMBS. “De bouw van het station zit in de investeringsplannen van NMBS, maar net zoals die van Beliris, worden die nog geanalyseerd door de FOD Mobiliteit om te kijken of ze goed op elkaar aansluiten”, laat de woordvoerder van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) weten.
“We wachten inderdaad nog op de goedkeuring”, klinkt het bij NMBS. Maar veel tijd rest er niet, wil Uplace de treinhalte in gebruik kunnen nemen voor de geplande opening van het winkelcentrum. Hoelang de bouw in beslag zou nemen, wil NMBS niet kwijt vooraleer de definitieve goedkeuring er komt.
Uplace heeft wel al een afspraak met De Lijn en Vlaanderen voor een vrije busbaan. In eerste instantie zal een pendelbus het treinstation Vilvoorde verbinden met de luchthaven van Zaventem, met een speciale bushalte aan Uplace. Later zou die snelbus omgevormd worden tot een tramlijn.
Verder belooft het project dat er wandelpaden worden aangelegd en krijgen fietsers extra fietslanen op en rond de Woluwelaan. Het doorgaand autoverkeer naar Mechelen wordt door een tunnel geleid en een speciale brug en tunnel aan de Woluwelaan moeten voor een betere toegang naar Uplace zorgen.
Uplace
Lees meer over: Samenleving , Economie , Uplace
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.