Studie bevestigt nood tramlijn Thurn & Taxis
Lees ook: Park Thurn & Taxis: de eerste plannen
Volgens de studie is "de rentabiliteitsgraad van de toekomstige tramlijn heel interessant." Vooral op het traject Noordstation - Thurn & Taxis zou de vraag groot zijn. Zolang de site voor minder dan de helft ontwikkeld is, volstaat volgens de studie echter een efficiënte buslijn. Grouwels hoopt dat de beslissing voor een bepaald tramtracé de ontwikkeling van de site zal versnellen.
Door welke straten de tram precies gaat rijden zal de regering "op korte termijn" bepalen. De studie pleit in elk geval voor een lijn dwars door het terrein van Thurn & Taxis en niet voor een tram op de Picardstraat en dan verder naar Belgica volgens het traject van de huidige buslijn 14. Dat laatste zou goedkoper zijn maar economisch minder interessant.
In het westen zou de nieuwe tramlijn aansluiten op de metro op het Bockstaelplein en mogelijk doorrijden tot het station van Jette. In het oosten kan de lijn voorbij het Noordstation worden doorgetrokken tot Rogier of het Centraal Station via de Pachecolaan.
"Het uitgangspunt van de studie is de realisatie van de Picardbrug over het kanaal", gaf Grouwels nog mee. Voor de MIVB mag dat geen hef- of draaibrug worden want dan dreigt de toekomstige tram veel tijd te verliezen.
Lees meer over: Laken , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.