kaart1 vliegroutes lagen chabert SPI def

Studie: ‘Vliegroutes al 40 jaar bepaald door speciale belangen’

RVE
© BRUZZ
01/12/2016

De keuzes die gemaakt worden over vliegroutes naar en vanuit Brussels Airport worden al 40 jaar lang bepaald door ‘speciale belangen’. Dat toont een studie van de ULB aan in opdracht van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH).

Dat schrijft de krant Le Soir donderdag.

De keuzes die de federale autoriteiten maken over vliegroutes van en naar Brussels Airport worden al 40 jaar gemotiveerd door subjectieve en partijdige belangen. Dat is de conclusie van de ULB-studie die federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) straks op zijn bord krijgt.

Regioconflict, windnormen, maximumgewicht
Aan de basis van die keuzes liggen bijvoorbeeld het conflict tussen de noordelijke en oostelijke rand van Brussel, en de versoepeling van de normen rond windsterkte. “Vooral dat laatste is bijzonder ongunstig voor het Brussels Gewest, want door de versoepeling vliegen toestellen vaker en lager over de stad wanneer de wind uit het zuidwesten komt,” klinkt het.

De onderzoekers wijzen ook op het probleem van het maximumgewicht voor opstijgende vliegtuigen vanop startbaan 19, die vliegtuigen wegleidt van de stad. Zwaardere vliegtuigen moeten opstijgen vanop startbaan 25R, die hen vervolgens over meer dichtbevolkte buurten stuurt.

Chabert en de noordrand
Het fenomeen van vermoede belangenvermenging bij keuzes rond vliegroutes is niet nieuw. Een bekend voorbeeld: in 1974 besliste toenmalig federaal minister van Verkeerswezen Jos Chabert (CD&V) om vliegroutes tijdens het weekend om te leiden over Brussel en weg van de noordrand.

Chabert woonde zelf in Meise en werd op de vingers getikt door ombudsdienst Airport Mediation. De uitleg van Chabert was toen dat het Brussels Gewest leegloopt tijdens het weekend en de zomermaanden, wat niet zou gelden voor de noordrand.

Fremault vs. Weyts
Eerder nog wilde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een belangenconflict inroepen tegen de plannen van het Brussels Gewest om de geluidsnormen voor het vliegverkeer te verstrengen. Daardoor zou de geluidshinder boven de Vlaamse Rand mogelijk groter worden.

Die démarche heeft minister Fremault ondertussen aangevochten. Ze zegt dat de N-VA van de vliegroutes een communautaire kwestie probeert te maken. "Weyts zet Vlamingen en Brusselaars tegen elkaar op," aldus Fremault in Le Soir. "Je zou toch denken dat men de routes organiseert in functie van de bevokingsdichtheid. Dit is absurd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni