De politiezone Noord heeft een week lang een 'lidar' ingezet. De mobiele ‘superflitspaal’ stond op de Haachtsesteenweg in Schaarbeek, op de plek waar in november een 28-jarige vrouw werd doodgereden. Slechts 0,2 procent van de auto’s reed te snel, blijkt uit de controle, maar er zat wel één wegpiraat bij die 102 kilometer per uur reed. "En dat is voldoende om het onveiligheidsgevoel te vergroten", zegt burgemeester Clerfayt (Défi).
Op 8 november kwam een 28-jarige Vlaamse journaliste om toen ze op de Haachtsesteenweg werd aangereden. Het leidde tot een golf van verontwaardiging over de snelheidsduivels die vooral ’s avonds de grote assen in Schaarbeek onveilig maken.
Schaarbeeks burgemeester Bernard Clerfayt (Défi), die onder vuur ligt over de hardrijders in zijn gemeente, vroeg staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) om een ‘lidar’ in te zetten op de plek van het ongeval.
Een lidar is een mobiele ‘superflitspaal’ die over lange afstanden in beide richtingen flitst. Lidars vatten veel verkeersovertreders, maar zijn extreem duur. Het Gewest least er momenteel twee. De zes politiezones moeten die voorlopig met elkaar delen, al zijn er plannen om dat aantal gevoelig op te trekken.
0,2 procent snelheidsovertreders
In de afgelopen twaalf maanden is zo'n superflitspaal vier keer ingezet op de Haachtsesteenweg. Drie keer gebeurde dat in de zone-30, de vierde keer dus op de plek waar de journaliste werd aangereden. Automobilisten mogen op die plaats 50 kilometer per uur rijden. In totaal 102.870 auto’s werden in de week van 11 tot 18 januari gecontroleerd.
“216 wagens werden geflitst, dat is ongeveer 0,2 procent van het totaal”, zegt burgemeester Clerfayt aan BRUZZ. “Dat het zo’n laag percentage is, komt omdat de flitspalen onafgebroken werkten, 24 uur op 24. Tijdens de spitsuren staan mensen vast in de file, en rijdt bijna niemand te vlug. Ter vergelijking: als de lokale politie met mobiele radars werkt, doen ze dat op plekken en tijdstippen wanneer ze problemen vermoeden. Dan ligt het aantal overtreders op 5 à 15 procent.”
Volgens de Schaarbeekse burgemeester reden de meeste van de overtreders op de Haachtsesteenweg maar een paar kilometer per uur te snel. Toch werd tijdens de flitsmarathon ook één hardrijder gevat die aan 102 kilometer per uur over de steenweg scheurde.
“Eén dergelijke snelheidsduivel per week volstaat om iedereen die in de straat woont of wandelt een gevoel van onveiligheid te bezorgen”, zegt Clerfayt. “Dat het zo weinig gebeurt, betekent wel dat het heel moeilijk is om die mensen aan te pakken. Veel politieacties leveren weinig resultaat op omdat de agenten misschien net niet ter plekke zijn op het moment dat een wegpiraat passeert.” De burgemeester is dan ook vragende partij voor meer controleacties met de mobiele superflitspalen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.