Het aantal erkende taxichauffeurs in Brussel is hoger dan vorig jaar. Volgens de taxifederatie is er dan ook nog geen negatieve impact op de sector door de komst van Uber. "Zij krijgen veel aandacht, maar op het terrein voelen we daar voorlopig niet veel van."
Taxisector voelt komst Uber (nog) niet
In mei van dit jaar telde taxifederatie GTL in Brussel meer dan 900 zelfstandige chauffeurs en 1.400 taxibestuurders in loondienst. Dat is meer dan vorig jaar. "2014 is voorlopig een beter jaar dan 2013", zegt secretaris-generaal Pierre Steenberghen aan brusselnieuws.be. "De sector kende een constante groei tot 2008, daarna volgde een stabilisatie. Dit jaar zien we opnieuw een groei."
De komst van de omstreden smartphone-applicatie Uber, sinds maart actief in Brussel, heeft de traditionele taxisector dus (nog) geen schade berokkend. "Zij hebben vooral veel aandacht gekregen, maar op het terrein voelen we daar voorlopig niet veel van. Er zal zeker een verlies aan marktaandeel zijn, maar acht maanden is nog te vroeg om daar een duidelijk beeld te krijgen. Het is ook de vraag of Uber veel ritten kan binnenhalen, want er is in Brussel geen tekort aan taxi's." Er rijden meer dan 1.200 taxi's rond in Brussel (bestuurd door dubbel zoveel chauffeurs). Ter vergelijking: Uber heeft naar eigen zeggen goed honderd chauffeurs in Brussel, en die zijn bovendien slechts sporadisch actief (in bijberoep).
Maar dat wil niet zeggen dat de taxisector er gerust op is. "Als Uber groeit, dreigt het de markt compleet te verstoren met zwartwerk. Daarom zijn de taxibedrijven terecht ongerust", klinkt het. "Uber moet zich schikken naar de regels of ze moeten zich neerleggen bij het verbod."
Sociale inspectie
Uber houdt vol dat alles wettelijk verloopt en dat bestuurders netjes belastingen betalen als zelfstandige in bijberoep. "Maar daar is geen enkele controle op dus de meesten rijden gewoon in het zwart", zegt Steenberghen. "We gaan de nieuwe federale regering vragen dat ze ook de sociale inspectie laten controleren op Uber, bovenop de controles van de Brusselse taxiadministratie. Als we Uber ongemoeid laten zullen heel wat taxichauffeurs overstappen. Bestuurders moeten 20 procent van hun inkomsten afgeven aan Uber, dat is maar een fractie van de belastingen en sociale bijdragen die de erkende bedrijven of chauffeurs betalen. Het is nu al moeilijk voor de taxibedrijven om nieuwe chauffeurs te vinden."
Anderzijds is de taxifederatie wel gewonnen voor het gebruik van apps voor de smartphone. "In Brussel werkt Taxi Verts al met iCab en ook in steeds meer andere Belgische steden werken taxibedrijven met apps. We schatten dat het potentieel voor taxi's opgeroepen via apps 20 procent van de markt bedraagt. Ook Uber kan voor ons blijven meespelen als zij reglementair gaan werken."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.