Uber: ‘Niet taxi maar eigen wagen is onze concurrent’

Laurent Vermeersch
© brusselnieuws.be
13/10/2014

Sinds kort voert het Brussels Gewest opnieuw controles uit op wagens van Uber. Het omstreden platform voor particuliere chauffeurs houdt echter vol dat het volledig wettelijk opereert. Uber wil ook weg van de controverse met de taxisector. “We kunnen complementair zijn.”

Via een applicatie voor de smartphone snel een auto met chauffeur oproepen om zich te verplaatsen in de stad? Dat kan sinds goed een half jaar ook in Brussel met de app van Uber. De dienst heeft ondertussen naar eigen zeggen meer dan honderd Brusselse bestuurders en die vervoerden al meer dan 10.000 klanten. Uber gebruikt datzelfde cijfer echter al maanden. Of het echt klopt, blijft dan ook onduidelijk.

Daarnaast is over de wettelijkheid van Uber het laatste woord nog lang niet gezegd. Volgens de taxisector is de omstreden dienst een oneerlijke concurrent die alle regels met voeten treedt. Een klacht mondde ook al snel uit in een veroordeling door de Brusselse rechtbank van koophandel. Sinds kort zijn ook de controles op Uber hernomen. Daarbij zijn al verschillende wagens in beslag genomen.

Maar Uber wil van geen wijken weten, negeert het verbod en verzet zich tegen de inbeslagnames. “Wij hebben de wetgeving grondig bestudeerd alvorens onze app hier te lanceren en zagen geen enkel probleem”, zegt operations manager Filip Nuytemans in een gesprek met brusselnieuws.be. “In andere steden werken we met professionele chauffeurs, maar dat kan hier niet door de verouderde wetgeving op limousinediensten. Een rit moet volgens die wet minstens drie uur duren of 90 euro kosten. Daarom is in Brussel enkel UberPop beschikbaar, waarbij mensen die vervoer zoeken en particuliere chauffeurs elkaar kunnen vinden.

Waarom zijn jullie niet gestopt na het vonnis van de rechtbank van koophandel?
Filip Nuytemans: Die uitspraak is niet geldig wegens een procedurefout. Wij zijn toen bij verstek veroordeeld omdat niet het juiste bedrijf was aangeklaagd. De zaak moet opnieuw voorkomen en wij hebben alle vertrouwen in een goede afloop.

De overheid handelt wel naar de uitspraak met controles en boetes. Dat kunnen jullie toch niet negeren?
Nuytemans: Volgens ons is er geen twijfel: de uitspraak is ongeldig omdat niet de juiste juridische entiteit is aangeschreven en wij ons dus niet hebben kunnen verdedigen.

Zijn er recent contacten geweest met de Brusselse regering?
Nuytemans: Wij voeren een dialoog met de overheid en hopen snel tot een vergelijk te komen. We hebben in elk geval hetzelfde doel als de Brusselse regering: de mobiliteit verbeteren.

Uber kan de verkeersknoop ontwarren?
Nuytemans: Wij zijn natuurlijk een commercieel bedrijf en proberen winst te maken. Maar tegelijk hebben we ook een visie op mobiliteit. We willen complementair zijn met andere vervoersmiddelen zoals de trein of de fiets. Uber biedt mensen een extra mogelijkheid en dat kan meer mensen ertoe aanzetten om de eigen wagen op te geven. We zien dat steeds meer jonge mensen liever geen auto willen. Er is dus een draagvlak voor andere vervoersmiddelen. Het autobezit is al gedaald in Amerikaanse steden zoals New York en San Francisco.

Uber geeft de consument misschien extra keuze, maar helpt dat de maatschappij vooruit als gezinnen van taxibestuurders zonder inkomen vallen?
Nuytemans: De media spreken graag van een oorlog tussen de taxisector en Uber, maar in onze ogen kunnen we perfect complementair zijn. In New York is de waarde van een taxilicentie niet gedaald in de vier jaar dat Uber er beschikbaar is. We hebben de markt gewoon groter gemaakt. Dat zien we ook hier met Djump. Die app heeft aan populariteit gewonnen sinds wij in Brussel actief zijn. Het is niet onze bedoeling om klanten weg te jagen bij taxi's, wel om meer mensen uit hun eigen auto te krijgen. Onze belangrijkste concurrent is niet een bedrijf of sector, maar het concept van de eigen wagen.

Ook de taxibedrijven komen nu trouwens met apps. Wat denkt u daarvan?
Nuytemans: Het is een goeie zaak dat anderen ook efficiënter gaan werken. Een app maken is niet moeilijk, maar je moet ook kijken wat erachter zit. De sterkte van Uber is dat we heel snel de verkeersstromen en data van gebruikers kunnen analyseren om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Het systeem stuurt bestuurders naar zones met meer vraag. Zo vermijden we verloren kilometers en kunnen we de wachttijd en de prijs laag houden.

Kunnen jullie uit die gegevens opmaken waar de vraag het grootst is?
Nuytemans: Overdag is er bijvoorbeeld vaak een hogere vraag in het centrum of rond Schuman, terwijl dit in de avond verschuift naar de uitgaansbuurten zoals Flagey, de Kasteleinswijk of het Luxemburgplein.

Behalve over de wettelijkheid bestaan ook twijfels over de veiligheid van Uber.
Nuytemans: Veiligheid is een absolute prioriteit voor ons. Als klant krijgt u vooraf de naam en foto van de chauffeur en achteraf kan u de bestuurder evalueren. De selectie om chauffeur te worden is ook streng. Wie ooit is betrapt op dronken rijden, maakt bijvoorbeeld al geen kans. Als hun documenten in orde zijn en ze kunnen een bewijs van goed gedrag en zeden voorleggen, krijgen ze een online opleiding met video’s. Daarna volgt een test. Alleen wie 90 procent of meer haalt nodigen we uit voor een gesprek. Alleen wie volgens ons uit het juiste hout gesneden is, komt in aanmerking.

Zijn er al klachten geweest?
Nuytemans: Bestuurders die slechte punten krijgen geven we een extra opleiding of deactiveren we. In alle openheid: dat is al gebeurd in Brussel, ja. Wie niet tevreden is over de dienst kan ook een e-mail sturen naar Uber en krijgt binnen de 24 uur een antwoord.

Is de klant verzekerd bij een ongeval?
Nuytemans: Zeker. Daar was onduidelijkheid over omdat we niet goed hebben gecommuniceerd in het begin, maar wij hebben altijd de nodige verzekeringen gehad. We zijn een klein bedrijf en waren in het begin vooral met ons product bezig.

Is Uber wel zo klein? Jullie zijn wereldwijd actief, krijgen geld van Google en Goldman Sachs en werden uitdrukkelijk gesteund door een Europees commissaris. Dat klinkt eerder als een multinational.
Nuytemans: Uber staat of valt met lokale bestuurders, die dus per definitie centraal staan in het bedrijf. We hebben een platform gecreëerd dat lokale bestuurders toelaat om hun auto te rentabiliseren en wat bij te verdienen. Deze bijverdienste spenderen ze in België en ze betalen er ook in België belastingen op, wat een positieve impact heeft op de Belgische economie. Bovendien heeft Uber ook een kantoor in Brussel, met Belgische werknemers.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni