Tests voor lichtsterkte reclamebord Coca-Cola

JCO
© brusselnieuws.be
27/08/2013

De Stad Brussel en Coca-Cola hebben de afgelopen dagen tests uitgevoerd met de lichtsterkte van het reclamebord boven het De Brouckèreplein. De intensiteit van het LED-bord is al meer dan een jaar een struikelblok voor de toekenning van een bouwvergunning.

De stad en de frisdrankengigant testten zowel overdag als 's nachts de intensiteit van het reclamebord. "We proberen een compromis te vinden voor alle situaties", zegt Frédéric Pellissier, woordvoerder van schepen voor Stedenbouw Geoffroy Coomans de Brachène (MR). "Bij helder weer moet het bord harder schijnen dan bij somber weer."

De lichtintensiteit van het reclamebord is al lang een struikelblok. In september van 2011 verving Coca-Cola haar reclamebord boven het De Brouckèreplein, dat er al enkele decennia stond, door een modern LED-scherm. Dat gebeurde echter zonder bouwvergunning.

Ondertussen proberen Coca-Cola en de stad het bord nog altijd te regulariseren. Zo stelde Leefmilieu Brussel in 2012 al in de overlegcommissie als voorwaarde dat het bord minder intens zou schijnen. "Als we de resultaten van de tests hebben, kunnen we aan tafel gaan zitten met Coca-Cola om tot een overeenkomst te komen", klinkt het bij Coomans. "Als dat gebeurd is kunnen we de vergunning afleveren."

Animatie
Toch is alleen de lichtsterkte verminderen niet voldoende, meent gemeenteraadslid Marie Nagy (Ecolo). "Het hele punt van het advies van de overlegcommissie, was dat de situatie dezelfde zou zijn als bij het vorige bord", zegt ze aan brusselnieuws.be. "Maar we zien niet alleen dat de LED's veel feller zijn. Coca-Cola gebruikt ook animaties in het bord. Het beeld verandert regelmatig, wat in strijd is met het advies van de overlegcommissie."

Voor alle duidelijkheid. Leefmilieu Brussel gaf in de overlegcommissie in een minderheidsadvies mee dat zij liever geen bewegende beelden zag; Dat advies is echter niet bindend.

Bij schepen Coomans ontkent men dus dat het bord bewegingsloos moet zijn. "Het scherm toont het overgrote deel van de tijd hetzelfde beeld", klinkt het. "Maar het mag ook anders: zo toonde het met de nationale feestdag en de troonswissel een Belgische vlag, dat is geen probleem."

De Stad Brussel incasseert circa 10.000 euro per maand voor de lichtreclame, die bovenop een pand van de Stad prijkt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni