Thielemans: 'Aanleg Beursplein begint in 2015'

LV
© brusselnieuws.be
02/05/2013
De heraanleg van de centrale lanen, met een voetgangerszone tussen De Brouckère en de Steenstraat, zou moeten beginnen in 2015. Dat zegt burgemeester Freddy Thielemans (PS). "Het moet een ambitieus project worden dat de lokale handel een nieuwe impuls geeft."

Over twee jaar zouden de werken aan de centrale lanen moeten beginnen. Dat zegt burgemeester Thielemans in een interview met La Capitale en wordt bevestigd aan brusselnieuws.be.

"We zijn bezig met de aanbesteding voor de voorafgaande studie en schatten dat die een jaar zou duren", zegt woordvoerster Perrine Marchal. "Daarna kunnen de aanbestedingen voor de eigenlijke werken worden uitgeschreven. Die zouden dan in de loop van 2015 moeten kunnen beginnen."

De nieuwe studie omvat drie luiken. "Ten eerste wordt de mobiliteit bestudeerd. Het is de bedoeling om de auto te bannen tussen De Brouckère en de Steenstraat. De studie zal dit moeten valideren en uitwijzen hoe we dit moeten aanpakken. Het doorgaand verkeer moet geweerd worden maar de wijken moeten bereikbaar blijven via een lussensysteem."

Daarnaast worden ook de gevolgen voor de winkels in de buurt onder de loep genomen. "De handelaars vragen om een ambitieus project dat een nieuwe impuls kan geven aan het centrum, net zoals Neo dat zal doen voor de Heizel. Ten derde willen we ook nagaan hoe we de eigendommen van de Stad en het OCMW in de buurt kunnen valoriseren met de heraanleg."

Dode letter
Het idee om de centrale lanen door te knippen en rond de Beurs een voetgangerszone creëren is niet nieuw. Het was echter lang wachten op concrete stappen. Twee legislaturen terug was er al een plan om het verkeer op de centrale lanen te beperken maar dat bleef toen dode letter. Vorig jaar presenteerde het schepencollege voor de gemeenteraadsverkiezingen de grote lijnen van een mobiliteitsplan, met het idee van een lussenplan. Dat lussenplan werd verder nog niet uitgewerkt.

"Tijdens de vorige legislatuur was er geen akkoord over het autovrij maken", aldus nog Marchal. "Dat idee moest eerst rijpen. Vorig jaar hebben we het aantal rijvakken verminderd, nu kunnen we een stap verder gaan. Het vorige mobiliteitsplan is niet verloren, het zal zeker inspiratie leveren voor de nieuwe studie."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni