FixMyStreet, het platform om schade aan de openbare ruimte te melden dat al 10 jaar actief is in het Brusselse gewest, telt nu 435.441 meldingen, zo blijkt uit een persbericht van het kabinet van de Brusselse minister voor Digitale Transitie, Bernard Clerfayt (Défi).
Tien jaar FixMyStreet: meer dan 400.000 gemelde incidenten
Lees ook: Nieuwe verkiezingen Sint-Joost mogelijk op 9 februari: Kir spreekt van een 'fantasiedatum'
In totaal werden 247.612 meldingen gedaan door burgers en 199.305 door professionals (wijkagenten, vredeshandhavers, enzovoort). Sommige incidenten werden door meerdere gebruikers gemeld.
“FixMyStreet is het perfecte voorbeeld van wat technologie kan toevoegen om het dagelijks leven van de Brusselaars te verbeteren,” zegt Clerfayt. Het systeem, dat werd ontwikkeld en beheerd door Paradigm, de IT-operator van het Brussels Gewest, maakt het mogelijk om snel melding te maken van sluikstorten, graffiti, verlaten voertuigen of beschadigde trottoirs, enzovoort. Het volstaat om een foto van het incident te nemen en die te delen via de website of de mobiele applicatie.
Incidenten in verband met openbare netheid werden het meest geregistreerd: 51.534 in 2022 en 222.405 op 10 jaar tijd. Op de tweede plaats staan de incidenten die verband houden met de openbare weg, namelijk 16.293 in 2022 en 93.715 op 10 jaar tijd.
FixMyStreet zal voor zijn tiende verjaardag enkele veranderingen ondergaan. Burgers zullen een historiek van alle gemelde incidenten kunnen terugvinden, zodat ze die kunnen updaten, verbeteren of gewoon delen. Ook zal het mogelijk zijn om aan de hand van een kaart in real time de gemelde incidenten in de buurt te zien om dubbele meldingen te vermijden.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Fix My Street , Bernard Clerfayt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.