'Tot 15.000 kantoorparkeerplaatsen naar publiek'

© brusselnieuws.be
26/11/2012
De nieuwe normen voor kantoorparkings zullen op termijn voor 10.000 tot 15.000 extra parkeerplaatsen zorgen voor het grote publiek. De verkeersopstoppingen zouden daardoor met 10 procent afnemen. Dat zegt Brussels minister voor Milieu Huytebroeck. Vooral de overheid moet overtollige parkeerplaatsen inleveren.

Een maand geleden bleek al dat Evelyne Huytebroeck (Ecolo) tot 55.000 kantoorparkeerplaatsen wou schrappen. Op een persconferentie maandag legde de minister uit dat dat een theoretisch aantal was. Na het toepassen van een aantal uitzonderingsregels zou het totale aantal geschrapte parkeerplaatsen nog 20.000 à 25.000 bedragen.

De nieuwe normen delen Brussel op in drie zones: gebieden die erg goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer mogen maximaal 1 parkeerplaats per 200 vierkante meter kantooroppervlakte hebben (zone A), in een tweede zone is dat per 100 vierkante meter (zone B) en in de veel minder bereikbare periferie 1 plaats per 60 vierkante meter (zone C).

Bedrijven met overtollige parkeerplaatsen hebben drie opties: de plaatsen openstellen voor het publiek (een maatregel die volgens de administratie 10.000 tot 15.000 extra plaatsen kan opleveren), een milieuheffing betalen of de plaatsen gewoon schrappen.

De maatregel zal volgens de minister vooral gevolgen hebben voor de overheid, die vaak met een overcapaciteit aan parkeerplaatsen zit.

Huytebroeck maakt zich sterk dat de nieuwe normen ook de opstoppingen kunnen verminderen, met 10 procent. Ook dat blijkt uit een raming van de administratie. Tijdens de ochtend en avondspits rijden vandaag 370.000 auto's in Brussel, voor een groot deel pendelaars die in Brussel werken.

De milieuminister benadrukt ook nog eens de gezondheidsimpact van het autoverkeer in Brussel. Het gewest scoort keer op keer barslecht als het over luchtkwaliteit gaat. De luchtvervuiling is verantwoordelijk voor 1.100 vroegtijdige overlijdens per jaar in het gewest.

Overstapparkings
Mobiliteitsorganisatie Touring vraagt in een reactie om voorrang te geven aan alternatieven voor de autogebruiker in plaats van het aantal parkings te verminderen. "De discussie over het aantal parkeerplaatsen is bijkomstig. Wat wij vragen zijn werkbare alternatieven voor de pendelaar. Dat is de beste manier om het autoverkeer in de hoofdstad te verminderen", zegt woordvoerder Danny Smagghe. Hij pleit er opnieuw voor om werk te maken van overstapparkings aan de rand van de stad.

Zone A (rood): 1 parkeerplaats per 200 vierkante meter kantooroppervlakte

Zone B (oranje): 1 parkeerplaats per 100 vierkante meter

Zone C (lichtgeel): 1 parkeerplaats per 60 vierkante meter

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni