Luchtkwaliteit blijft teer punt
Brussel doet te weinig om de luchtkwaliteit onder controle te houden. De Europese normen voor fijn stof en stikstof worden te vaak overschreden. En dat al jaren aan een stuk. De Europese commissie heeft na herhaalde waarschuwingen België voor de rechter gebracht.
De Europese normen zijn er niet zomaar. Er is al langer bewezen dat te veel fijn stof in stedelijke omgeving de volksgezondheid in gevaar brengt.
Transport is de grote boosdoener. Driekwart van het fijn stof is afkomstig van het auto- en vrachtverkeer. Het verkeer is verder verantwoordelijk voor de helft van de stikstofoverschrijdingen.
Alleen met radicale maatregelen als rekeningrijden en lage-emissiezones in de stad kan Brussel het tij keren, oordeelt de Europese Commissie.
Brussel lijkt geen haast te maken met die aanbevelingen. Rekeningrijden voor auto's is vorig jaar op de lange baan geschoven door de drie gewesten, maar wordt wel nog onderzocht door de Brusselse regering. Het Brussels Gewest onderzoekt verder ook de oprichting van lage-emissiezones in Brussel. Beliris, het federaal samenwerkingsakkoord, doet hetzelfde voor de Europese Wijk. Dat laatste is beslist geen toeval. De Europese Commissie kan het niet langer aanzien dat de wijk waarin ze gehuisvest is zelf niet voldoet aan de normen die ze de lidstaten oplegt.
Een uitspraak van het Europees Hof kan jaren op zich laten wachten.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.