'Tram 9 brengt 2.000 jobs in gevaar'
Lees ook: Vooral tram bezig aan opmars
De aanleg van tram 9 naar het UZ Brussel baart veel buurtwoners zorgen. Zij vinden dat de impact van de werf te weinig is onderzocht. "Er is geen onderzoek geweest naar de gevolgen voor de bomen die heel belangrijk zijn voor de Jetselaan", zegt Katja Blanken van Jetse Burgers.
De tegenstanders hebben ook vragen bij het nut de tramlijn 9. "Het UZ wilde een metro. De tram brengt hen niets bij want die zal gewoon het traject van bus 14 volgen en het is niet dat die nu bomvol zit. In de toekomst misschien maar nu zeker niet. Een tram op dat kleine traject is idioot."
Samen met de komst van Tram 9 wordt ook het Koningin Astridplein, ook wel het Spiegelplein genoemd, heraangelegd. Met op de koop toe een ondergrondse parking voor 199 auto's. De middenstand en de zondagse marktkramers vrezen het ergste.
"Er zijn zeker 2.000 jobs in gevaar", zegt gemeenteraadslid Fabienne Kwiat (Les Liberaux). "Alle marktkramers moeten verplaatst worden over een afstand van 1 kilometer. Dat betekent het einde van de markt en de marktkramers zullen hun job verliezen. Ze zullen elders moeten gaan maar de klanten volgen nooit."
Het hele dossier sleept nu al 10 jaar aan maar het einde lijkt in zicht, ook al laten vooral de tegenstanders van zich horen op de overlegcommissie. Ze roepen zo hard dat je zou vergeten dat er ook voorstanders zijn. Maar ook zij stellen voorwaarden.
"Het is heel belangrijk dat er een goede werfopvolging komt en er ook een aanspreekpunt is bij de gemeente", zegt Ben Bellekens. "Zo kan die eventuele klachten en opmerkingen verzamelen om de werf bij te sturen."
Op basis van de gemaakte opmerkingen zal de overlegcommissie een advies uitbrengen. Daarna is het aan de gewestelijke administratie stedenbouw om al dan niet de bouwvergunning toe te kennen.
Lees meer over: Jette , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.