De trams van de MIVB kregen in 2012 11,3 miljoen extra ritten te verwerken ten opzichte van het jaar ervoor. Goed voor een forse stijging van 10 procent, meer dan bus en metro dus. “Het gevolg van grotere trams en hogere frequenties.”

Het aandeel van de tram binnen het vervoer van de MIVB steeg lichtjes in vergelijking met 2011. De metro blijft kampioen met een aandeel van 38 procent, een status quo ten opzichte van 2011. De tram ging een procentje vooruit naar 35 procent en de bus moest een procent inleveren en komt uit op 27 procent.

Het toenemende succes van de tram heeft verschillende oorzaken. "De capaciteit is het afgelopen jaar toegenomen", zegt Guy Sablon van de MIVB. "We hebben grotere stellen ingezet en de frequentie verhoogd."

Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe chronolijn 7 (tussen Heizel en Vanderkindere). "Daar rijden nieuwe T4000-trams en die rijden dan ook nog eens vaker, waardoor er meer reizigers zijn. Zelfs met die ingrepen zit lijn 7 echter al opnieuw bijna aan zijn limiet."

Het aantal ritten dat de MIVB uitvoerde in 2012 steeg met 5,7 procent tot bijna 350 miljoen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni