Op 14 maart 2011 voert de MIVB een nieuwe dienstverlening in. Grootste nieuws is het verdwijnen van tramlijnen 23 en 24. Zij worden vervangen door chronolijn 7. Die zal met een hogere frequentie tussen Heizel en Vanderkindere rijden. Op lijn 62 is het dan weer enkele maanden langer wachten.
Trams 23 en 24 worden chronolijn 7
Lees ook: Tram 62 maakt eerste proefrit
Een chronolijn is een tramlijn die volledig in eigen bedding rijdt, net als tramlijnen 3 en 4. De nieuwe lijn zal uitsluitend worden uitgebaat met de lange trams T3000. Dat is nu al het geval voor lijn 23, maar niet op lijn 24.
Maar het beste nieuws is dat de frequentie gevoelig omhoog gaat: naar een tram per zes minuten in het spitsuur en een tram om de zeven en een halve minuut daarbuiten. "Vooral op het stuk tussen Van Praet en Heizel is dit een grote verbetering," zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon aan brusselnieuws.be. "Daar moesten reizigers in het slechtste geval twintig minuten wachten."
Voor de overstapproblemen aan halte Vanderkindere wordt een oplossing bestudeerd.
Met de naamsverandering van lijn 23 verdwijnt een van de oudste lijnaanduidingen in Brussel. Het lijnnummer was onafgebroken in dienst sinds ... 1923.
Wat verandert er nog? Lijn 94 krijgt op 14 maart zijn langverwachte verlenging van Herrmann-Debroux tot aan het trammuseum van Woluwe. Omdat het traject dan heel lang wordt - van de Heizel via de Vijfhoek en de Louizalaan naar Woluwe - zal de lijn definitief in twee geknipt worden. Vandaag is dat overdag al het geval.
Op de nieuwe lijn 62 op de Leopold III-laan is nog even langer wachten. De indienstneming van die verbinding tussen Bordet Station in Evere en het Weldoenersplein in Schaarbeek is uitgesteld tot september 2011.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.