Treinen schrappen om stiptheid op te krikken
Lees ook: Dertig piekuurtreinen op de tocht
De plannen zorgden enkele weken geleden al voor protest bij reizigersvereniging TreinTramBus.
In het verleden hebben zulke ingrepen al vaker soelaas gebracht, aldus Jannie Haek. De NMBS-topman vindt wel dat er zo weinig mogelijk hinder mag zijn voor de reizigers.
De NMBS benadrukt dat er nog geen formele beslissingen genomen zijn, maar daar komt de komende dagen en weken verandering in. Het schrappen van enkele treinen past in een actieplan met een hele reeks kleine technische en operationele ingrepen. Zo krijgt het personeel extra opleidingen, en er zal beter gecommuniceerd worden.
Een van de opvallendste aanbevelingen is het dragen van een digitaal horloge. In het actieplan staat ook dat de NMBS sneller gaat tussenkomen bij pannes en storingen en dat er nieuwe treinstellen komen.
De stiptheid van de treinen zit op een historisch dieptepunt. Amper 85 procent van de treinen rijdt op tijd. Tegen 2015 wil de NMBS de stiptheid weer op 90 procent krijgen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.