Sinds gisteren heeft de maaltijdleverdienst van Uber, UberEATS, officieel zijn intrede gemaakt in Brussel. Met diens uitgebreide klantenbestand, promotionele aanbiedingen en een leger van 400 actieve koeriers ter beschikking, lijkt UberEATS klaar om de strijd aan te gaan met die andere grote speler, Deliveroo. Hoog tijd om de twee reuzen in “de slag om de afhaalmaaltijd” door te lichten.
UberEATS vs. Deliveroo: de slag om de afhaalmaaltijd
Lees ook: UberEATS telt na één dag al 400 koeriers
Voor beide maaltijdleverdiensten was donderdag 20 oktober een grote dag. Voor UberEATS betekende het de officiële lancering in Brussel, terwijl Deliveroo net op die dag zijn eerste verjaardag in België vierde. UberEATS kon dankzij het bestaande klantenbestand van de taxidiensten van Uber al meteen op 40.000 actieve gebruikers rekenen, Deliveroo verdeelde voor zijn verjaardag maar liefst 1.000 burgers aan 1 euro onder zijn gebruikers – “enkele tienduizenden” - in Brussel. Die waren op 7 minuten allemaal de deur uit.
Ook in het Brusselse straatbeeld werd de strijd tussen de twee maaltijdleverdiensten onmiddellijk duidelijk. Waar Deliveroo na het verdwijnen van grote concurrent Take Eat Easy een hele zomer lang een monopolie had op de stad met zijn ondertussen al 750 koeriers, overspoelde UberEATS de straten en pleinen van Brussel met ruim vierhonderd extra koeriers. De Brusselaar wordt zo op verschillende knooppunten in Brussel nog meer geconfronteerd met fietskoeriers die ofwel staan te wachten op een bestelling of zich door de stad haasten om hun bestellingen warm af te leveren.
Geen leveringskost of minimumtarief
Die koeriers zullen bij 160 Brusselse restaurants schotels ophalen om die te leveren bij de 40.000 actieve gebruikers die de vervoersdiensten UberX en UberBlack telden. Zij hebben namelijk ook meteen een account om in te loggen bij de UberEATS applicatie. Zo begint UberEATS dus meteen met een indrukwekkend klantenbestand. Net door die ervaring denkt het bedrijf het verschil te maken met concurrent Deliveroo. “Na 2,5 jaar kennen we bij Uber de Stad door en door”, aldus Filip Nuytemans van Uber België. “We kunnen ook gebruik maken van een technologie die we al zes jaar aan het perfectioneren zijn. Die is volledig toepasbaar op het leveren van eten.”
Om de lancering kracht bij te zetten, rekent UberEATS bovendien in “de eerste maanden” geen leveringskost aan en hanteert het geen minimumtarief. “Wie enkel een kleine spaghetti wil bestellen, kan dat ook zonder het minimumtarief van 15 euro te moeten halen.”
'Geen nevenactiviteit'
Die 15 euro hanteert concurrent Deliveroo wel als minimumtarief voor bestellingen. “Geen minimumtarieven of leveringskost aanrekenen, dat is een marketingtruc die absoluut niet rendabel is. Zo bouw je geen gezond bedrijf op”, reageert Charles Van den Bogaert, hoofd Marketing en Communicatie bij Deliveroo.
“Wij willen ons op andere manieren onderscheiden van UberEATS. Ten eerste rijden onze koeriers uitsluitend met de fiets, bij UberEATS worden ook veel scooters ingezet. Bovendien leveren wij bewust maar in een straal van 2,5 kilometer. Bij UberEATS is dat 5 kilometer. Maar geloof mij, we hebben de test gedaan: een pak friet na 5 kilometer, dat is niet meer smakelijk.”
Maar hét grote verschil met de nieuwe concurrent, is dat het leveren van voedsel de core business is van Deliveroo, aldus Van den Bogaert. “Dit is voor ons geen nevenactiviteit. Wij zijn uitsluitend bezig met eten op een kwaliteitsvolle manier naar onze gebruikers te brengen.”
Handschoen opnemen
Hoe dan ook beschikken de twee initiatieven over voldoende financiële slagkracht om de strijd in Brussel aan te gaan. Deliveroo haalde in totaal al zo’n 500 miljoen euro op bij investeerders. UBER kan als groot internationaal bedrijf uit een nog grotere pot plukken, maar geeft geen cijfers vrij. Een financiële kater, zoals dat bij Take Eat Easy gebeurde, dreigt dus niet.
Deliveroo en UberEATS zijn dan ook klaar om met een gezonde dosis assertiviteit de handschoen op te nemen. “Wij verwelkomen de concurrentie, dat zal alleen maar helpen om te blijven innoveren”, klinkt het bij beide partijen. Game on.
Lees meer over: Samenleving , Economie , Analyse
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.