Picnic the Streets 2

Uitgelicht: rijstroken op parkeerlus waren twistpunt

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
22/04/2015

Nog voor de zomervakantie krijgt de Vijfhoek er een flinke autovrije zone bij. Over het aantal rijstroken op de omliggende parkeerlus is lang gebakkeleid. Uiteindelijk wordt het meestal één brede rijstrook, die in de praktijk wel plaats biedt aan twee auto's naast elkaar.

E ven terug in de tijd. In mei 2012 roept filosoof Philippe Van Parijs op tot de bezetting van het Beursplein, om het overwicht van de auto aan te klagen in het hart van de stad. Pic Nic the Streets is geboren. Na de verkiezingen beloofde de nieuwe meerderheid van PS en MR een kentering. Het meerderheidsakkoord voorziet een autovrije binnenstad tussen De Brouckère en Anneessens, maar tevens vier ondergrondse parkings, en een parkeerlus rond het autovrije gebied.

Op 29 juni is het zover. Dan zal de Stad Brussel overgaan tot de voorlopige inrichting van het hypercentrum. Het belooft een ingrijpende verandering te worden. Niet alleen worden de Hausmannsiaanse centrale lanen autovrij, de rijrichting van de omliggende straten wordt helemaal omgegooid.
Concreet komt er één autolus rond het autovrije gebied in tegenwijzerzin, met invalswegen vanuit de verschillende windrichtingen (Koloniënstraat, Pachecolaan, Jacqmainlaan, Dansaertstraat, Stalingradlaan, Hoogstraat).

Over het wegprofiel van de autolus is bijna een jaar gebakkeleid tussen MR/Open VLD en PS/SP.A. Liberalen ijverden voor een parkeerlus op twee rijvakken. Een studie van Technum moest aantonen dat dit een haalbare kaart was. SP.A wou dan weer zoveel mogelijk fietspaden. Een en ander was niet compatibel.

Voor de paasvakantie is een compromis bereikt. Alleen de Keizerslaan en Wolvengracht komen op twee rijvakken. De rest van de parkeerlus wordt op één rijvak gebracht. Daarmee hoopt het stadsbestuur het transitverkeer te ontmoedigen. Zo was het ook afgesproken in het meerderheidsakkoord.

Sceptisch
Er komen fietspaden in tegenrichting en fietssuggestiestroken in de richting van het autoverkeer (behalve aan de Wolvengracht) “Ik begrijp de vrees die er was. Maar nu moet niet langer over een miniring worden gesproken,” aldus Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). Eerdere tweets van burgemeester Mayeur gingen in dezelfde richting.

Toch zit er een angel aan het akkoord. Schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) verklaarde op de persconferentie in het stadshuis eensgezind dat het om een parkeerlus gaat op één rijvak. Maar in de wandelgangen spreekt ze van anderhalf rijvak, waarbij “op drukke momenten” toch twee auto’s naast elkaar kunnen rijden. Technisch gezien klopt dat ook. De auto krijgt 4,73 meter toebedeeld. Dat is voldoende om twee auto’s naast elkaar te laten rijden. Die rijden dan wel op de fietssuggestiestrook.

De voorlopige inrichting zal na acht maanden getest worden. Dan zal duidelijk worden hoe het verkeer zich aanpast aan de nieuwe situatie, of er nog transitverkeer door de Vijfhoek rijdt, en of vlot verkeer mogelijk blijft.

Over dat laatste is oppositiepartij N-VA alvast erg sceptisch. Gemeenteraadslid Johan Vanden Driessche voorspelt chaos. “Het stadsbestuur meent wellicht dat de huidige verkeersstromen er vanzelf gekomen zijn, maar daarom zullen ze niet vanzelf verdwijnen,” zo zegt hij. Werkgeversfederatie Beci en autolobby Touring zitten op dezelfde lijn.

Parking
Met deze voorlopige inrichting verdwijnen ruim honderd parkeerplaatsen (Dansaertstraat, Zespenningenstraat, Keizerslaan, enzovoort). De Stad Brussel wil bovengronds parkeren ontmoedigen en heeft een openbare aanbesteding uitgeschreven voor de bouw van vier ondergrondse parkings. Daarover zou voor augustus duidelijkheid moeten zijn.

Met de MIVB tot slot is een akkoord bereikt over de bushaltes. Een aantal eindhaltes worden uit het autovrije gebied gehaald (29, 38, 46, 47, 63 en 88) maar zullen niet naar de Ninoofsepoort verhuizen, zoals eerder gezegd, en blijven binnen de Vijfhoek. Er komt ook een lusbus (bus 86).

Over het elektrisch toeristentreintje dat aan het Beursplein zou rijden, was burgemeester Mayeur laconiek. “Daar is niets van aan. Het was een grap.”

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni