Uplace zal geen negatieve invloed hebben op de detailhandel in de omliggende gemeenten. Dat moet toch blijken uit een studie die Uplace zelf liet uitvoeren. Die omliggende kernen zouden er zelfs wat op vooruit gaan dankzij een groeiende bevolking. Maar het project zal wel flink wat klanten afsnoepen van de bestaande Brusselse winkelcentra.
‘Uplace zal shoppers weglokken uit Brusselse winkelcentra’
Lees ook: Uplace-studie oogst ongeloof
Volgens de studie zal de bevolkingsgroei in de regio Brabant-Brussel zorgen voor extra potentieel in de regio. “Die zorgt elke drie jaar voor een extra winkelpotentieel gelijk aan het centrale winkelgebied van een middelgrote centrumstad als Mechelen”, klinkt het.
Daarnaast stijgt ook de consumentenbesteding per inwoner. “Daardoor zullen de meeste winkelgebieden in de omgeving ook met de komst van Uplace in 2018, wanneer het project moet opengaan, meer omzet generen ten opzichte van 2013”, klinkt het.
Conclusie van de onderzoekers: gemeenten als Zaventem en Grimbergen en Steden als Leuven en Aalst verliezen geen aandeel op hun detailhandel door de komst van Uplace. Ook de Vijfhoek zou erop vooruitgaan. Voor Vilvoorde zijn de resultaten negatief, maar volgens de onderzoekers gaat de aantrekkelijkheid van Vilvoorde als winkelbestemming nu al achteruit.
Koopvlucht
Uplace zal volgens de onderzoekers wel zwaar concurreren met Brusselse winkelcentra. "Uplace zal 30 procent van zijn bezoekers onttrekken aan de klassieke winkelcentra zoals Woluwe Shopping Center, City 2 en Westland Shopping Center”, klinkt het. “De huidige 'koopvlucht' van Vlaanderen naar Brussel wordt mede dankzij Uplace teruggedrongen met 30 procent."
Met die koopvlucht verwijzen de onderzoekers naar Vlamingen, en dan vooral Vlaams-Brabanders, die nu nog naar Brussel trekken om te winkelen.
Die shoppers zullen Uplace ook zien als een uitstap voor het weekend, door de ontspanningsmogelijkheden van het project. “Daardoor is de impact op de nabije winkelgebieden lager dan bij een traditioneel winkelcentrum”, klinkt het. "Stadscentra bieden nu al een mix van winkelen, cultuur en ontspanning terwijl klassieke winkelcentra het daar moeilijker mee hebben.
Als laatste argument verwijzen de onderzoekers naar de grotere geografische vijver waar Uplace uit vist. Bezoekers zullen met andere woorden van verder komen.
Voor een goed begrip: de studie werd uitgevoerd door drie onderzoekbureaus in opdracht van Uplace zelf. Hij is gebaseerd op cijfers van het Federaal Planbureau en het Rijksregister.
Uplace
Lees meer over: Samenleving , Economie , Uplace
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.