Verkeersexperts halen de argumenten onderuit waarop de Vlaamse regering zich baseerde om het shoppingcomplex Uplace toe te laten. De impact van Uplace op het verkeer wordt bijvoorbeeld systematisch onderschat. Dat blijkt uit een studie in opdracht van de stad Vilvoorde.
Uplace opnieuw onder vuur
Lees ook: Uplace opnieuw onder vuur
Volgens onderzoekers Dirk Lauwers (UGent), Kobe Boussauw (VUB) en Ward Ronse (UGent) wordt de impact van het verkeer rond Uplace in Machelen systematisch onderschat in de studie van Antea. Die studie vormde de basis voor het nieuwe ruimtelijk plan voor het gebied waarover de Vlaamse regering besliste. Dat schrijft De Standaard.
De experts wijzen er ook op dat de verkeerscijfers verouderd zijn. De studie zou er bijvoorbeeld van uitgaan dat de files op de ring rond Brussel niet meer toegenomen zijn sinds 2007, terwijl die in werkelijkheid nog verdubbeld zijn.
Het is niet de eerste keer dat de studie waarop de Vlaamse Regering zich baseerde onder vuur ligt. Het onderzoeksbureau Antea dat de studie uitvoerde, zou namelijk ook in opdracht van Uplace zelf al studies hebben uitgevoerd.
Deze tegenstudie van de mobiliteitsexperts gebeurde in opdracht van de stad Vilvoorde. De stad zal deze resultaten gebruiken om een bezwaarschrift tegen Uplace in te dienen.
Uplace: 'Onderzoekers ingeschakeld in politiek spel'
Uplace zelf trekt de onafhankelijkheid van de onderzoekers in twijfel. "Uplace stelt vast dat de studie die nu door Vilvoorde werd besteld, uitgevoerd werd door dezelfde onderzoekers die reeds in december 2014 in opdracht van de oppositie een studie uitbrachten om de mobiliteitsstudie van de Vlaamse administratie in vraag te stellen", klinkt het. "De vraag dient gesteld te worden of deze onderzoekers nog in alle onafhankelijkheid opereren dan wel of zij niet ingeschakeld worden in het politieke spel van de oppositie."
Uplace
Lees meer over: Uplace
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.