VAB: 'Kilometerheffing onaanvaardbaar duur voor pendelaar'

© brusselnieuws.be
21/11/2012
Een kilometerheffing zal het woon-werkverkeer onaanvaardbaar duur maken voor pendelaars die ver van hun werk wonen en geen alternatief hebben voor de auto. Dat zegt de Vlaamse Automobielbond (VAB). Brusssels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) vindt rekeningrijden net eerlijker.

Volgens VAB heeft de helft van de 240.000 Vlamingen die dagelijks naar Brussel pendelen geen "waardig alternatief voor de files". Het gaat om mensen die geen glijdende werkuren hebben, niet thuis mogen werken of voor wie het openbaar vervoer geen soelaas biedt. Dat concludeert de belangenvereniging op basis van een onderzoek bij 4.000 Vlaamse werknemers die werken in het Brusselse.

"De ligging van de werkplaats is belangrijker dan die van de woning. Na de trein nog moeten overstappen op tram of metro is er voor veel mensen te veel aan", zegt Vincent Meerschaert van onderzoeksbureau Traject, dat de studie uitvoerde, in De Standaard.

Met een kilometerheffing van 7 eurocent tijdens de spits zou een pendelaar uit Gent jaarlijks 2.000 euro moeten betalen. Wie uit Brugge komt moet meer dan 3.200 euro per jaar betalen. "Veel meer dan de schrapping van de jaarlijkse verkeersbelasting en de eenmalige belasting op inverkeerstelling (BIV) die voor een gemiddelde gezinswagen een voordeel van 2 à 300 euro per jaar oplevert" klinkt het bij de VAB. "Het is onaanvaardbaar dat de lasten van rekeningrijden eenzijdig door de werkende bevolking gedragen zullen worden."

De Lille: 'Gedrag veranderen'
Volgens Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) is rekeningrijden echter "eerlijker en democratischer dan het huidige systeem. Het verdeelt immers de kosten voor het onderhoud van de wegen onder de reële gebruikers. In het huidige systeem betaalt iedereen voor aanleg en onderhoud van de wegen, ook wie geen auto heeft. In Brussel is dat 40 procent van de huishoudens. Het maakt daarbij niet uit of men elke dag honderden kilometers afmaalt, of een keer per maand naar de supermarkt rijdt: de prijs is altijd dezelfde. Het huidig systeem is voordelig voor wie vaak rijdt, maar is dus niet echt democratisch."

Een slimme kilometerheffing moet niet alleen de files maar ook de luchtvervuiling verminderen. "Het is essentieel dat mensen twee keer gaan nadenken voor ze hun auto nemen. De economische verliezen die opgestapeld worden door met duizenden in de file te staan, zijn systematisch groter dan de kosten voor een kilometerheffing. Ook de effecten ervan op de luchtkwaliteit en leefbaarheid in het algemeen zijn niet te onderschatten. VAB gaat er verkeerdelijk van uit dat mensen hun gedrag niet zullen aanpassen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni