VAB: ‘Respect voor zone 30 hangt af van inrichting’
Volgens VAB worden in een goed ingerichte zone 30 snelheidscontroles overbodig. "Belangrijk voor de naleving van de snelheidslimiet is dat de infrastructuur een samenhangend geheel vormt," zegt de vereniging in een mededeling. "Door een aangepaste inrichting van de publieke ruimte en van de weg krijgt de weggebruiker meteen een duidelijk beeld van de snelheidslimiet die er heerst of gewenst is. De snelheidslimiet van 30 km/u moet je dus afdwingen door infrastructurele aanpassingen."
Hasselt scoort met zijn zones 30 volgens VAB het best, maar steden zoals Antwerpen, Gent en Brussel staan "nog voor een zware uitdaging", omdat hun stedelijke wegennet vaak gebruikt wordt als afkorting of doorsteek.
Grote steden die hun binnenstad geheel of gedeeltelijk omgevormd hebben tot een zone 30, zoals Brussel binnen de Vijfhoek, moeten volgens VAB meer aandacht besteden aan de kwaliteit van de signalisatie, de afstemming van het wegbeeld en de aanpassing van de functie van de weg. Bovendien is niet elke weg geschikt om omgevormd te worden tot een zone 30. "Een weg met druk verkeer kan niet zomaar tot een zone 30 gemaakt worden zonder grondige ingrepen," zegt VAB.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.