Verbranding Iris 2: ‘Just Under the Sky is mobiliteitsramp’
Lees ook: Just under the sky krijgt milieuattest
Om hun eisen kracht bij te zetten verbrandden de verschillende actiegroepen symbolisch een Iris 2-plan. Het winkelcentrum moet normaal een plaats vinden vlakbij de Van Praetbrug. "Indien dit project een vergunning krijgt, mag dat plan in de fik," zegt Steyn Van Assche van de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral). "Er staat immers in dat de regering tegen 2018 een vijfde minder auto's wil. Maar Just Under the Sky is net een project dat vooral méér auto's zal aantrekken."
Het project heeft nog meer tegenstanders. Om het project te huisvesten moeten de gebouwen van de oude Godinfabrieken immers sneuvelen. "En zij zijn uitzonderlijk patrimonium, het is pure art nouveau," zegt Guido Vanderhulst. Hij strijdt al jaren voor het behoud van waardevol patrimonium, onder meer in 1986 voor de Thurn & Taxis-site.
Het project stond vandaag woensdag op de agenda van het nationaal sociaaleconomisch comité voor de distributie, een onderdeel van de FOD economie. Dat zou vandaag normaal een positief of negatief advies geven over het project. Maar die vlieger gaat niet op. Ontwikkelaar Equilis, onderdeel van de group Mestdagh, trok zijn dossier terug. "Dat heeft niets te maken met het protest," zegt Olivier Weets van Equilis aan brusselnieuws.be. "We wilden gewoon ons dossier aanscherpen en er enkele zaken aan toevoegen. Dit betekent geenszins een vertraging voor Just Under the Sky."
Lees meer over: Laken , Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.