Vernieuwd Rogierplein met luifel light
Lees ook: Rogier krijgt toch luifel
In 2006 schreef toenmalig minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) een ontwerpwedstrijd uit voor de heraanleg van het Rogierplein. Die wedstrijd werd gewonnen door Xaveer De Geyter Architecten, die op de proppen kwamen met een iconisch plan. Er zou op het Rogierplein een luifel komen, nodig om een aftands plein om te vormen in een bruisende ontmoetingsplaats voor stedelingen en pendelaars.
Maar later sloeg de schrik toe: het gerucht begon de ronde te doen dat Smets opvolger Grouwels om budgettaire redenen de luifel geschrapt had en dat de ambitieuze plannen van XDGA nogal 'ingekort' zouden zijn. Dat is niet gebeurd. Er komt een luifel, en het gerucht van het tegengestelde was ook al weer een tijdje van de baan.
Maar: eerst zien, dan geloven. De woordvoerder van minister Grouwels bevestigt dat de plannen van XDGA overeind blijven. "Oorspronkelijk kostte de uitvoering van het ontwerp 39 miljoen euro, maar we hebben tien miljoen euro kunnen besparen door andere, meer gestandaardiseerde materialen te kiezen voor de heraanleg van gevel tot gevel van het plein.
Ook voor de luifel worden er goedkopere materialen gebruikt, maar vergis u niet, dat betekent niet dat de kwaliteit erop achteruit zou gaan." Eerder had ook het architectenbureau bevestigd dat de luifel goedkoper, maar niet minder werd.
Terrasjes
Onder de grote luifel - met een diameter van meer dan zestig meter - komt een patio, die de toegang zal vormen tot het metro- en tramstation en de ondergrondse winkels.
Ook het metrostation zelf wordt vernieuwd, zij het gedeeltelijk. De centrale gang wordt aangepakt, net als de lokettenzaal. Ook komen er, weliswaar in het kader van een ander actieplan, toegangspoortjes.
"Het plein zelf zal modern ogen, en naast de overkoepelende luifel zal er tussen de Ginestestraat over het Rogierplein tot aan de Albert II-laan een 'strip' komen waar voetgangers en fietsers afzonderlijk op kunnen stappen en rijden. De strip is een rijstrook van de Kleine Ring, wat wil zeggen dat de voetpaden ook breder zullen kunnen worden. Er komt dus meer plaats voor terrasjes." Naast een strip komen er op de Kleine Ring ook busbanen.
Zeven jaar
Op dit moment zitten de werkzaamheden aan het plein in de beginfase. In januari zal er aan de patio gewerkt worden, tot halfweg 2011.
In januari werkt men ook simultaan aan het metrostation (tot midden 2012). Vanaf de tweede helft van 2011 werkt men aan de luifel, om te eindigen met het werk aan het plein zelf, vanaf januari 2012 tot midden 2013. Tijdens de werkzaamheden worden er in het metrostation en op het plein informatiepanelen gezet.
Een punt van kritiek is dat men uiteindelijk wel zeven jaar bezig zal zijn geweest aan de heraanleg van het plein. Zeven jaar, twee ministers. De stedenbouwkundige vergunning ligt al sinds de lente van 2007 klaar. En met de heraanleg van de centrale lanen zou men ook al veel opschieten. Maar dat hangt natuurlijk van de Stad Brussel af.
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.