Vijfjarenplan netheid: GFT-ophaling, containers en elektrische wagens
Lees ook: Einde van de vuilniszak in zicht?
Het plan van staatssecretaris Rachid Madrane (PS) moet van Brussel een nettere stad maken. De controverse van afgelopen voorjaar na een artikel van de Franse krant Libération heeft ongetwijfeld meer haast achter het plan gezet.
Afgelopen weekend stelde Madrane het Actieprogramma voor de Ophaling en het Sorteren van afval (APOS, in het Frans PACT) voor aan de regering, die het in zijn geheel goedkeurde.
Het APOS bestaat uit zeven prioriteiten die over een periode van vijf jaar gerealiseerd zouden moeten worden.
· Uitbouw van een systeem van containers in plaats van vuilniszakken. Madrane denkt aan een verplichting van containers in nieuwe woonblokken en kantoorgebouwen, en speciale aandacht voor drukke en toeristische zones. Ook handelaars zouden meer mogelijkheden moeten krijgen om containers te gebruiken. Madrane denkt er ook aan om gemeenten die de vaste vuilnisbak weer invoeren, de kans te geven over te stappen op een containersysteem.
Ondergrondse containers behoren tot de mogelijkheden, maar de ophaling daarvan zou erg duur worden.
Vorige week raakte al bekend dat er de komende weken containers geïnstalleerd worden voor de handelaars langs de centrale lanen en aan de metrostations. Een proefproject met containers voor handelaars en bewoners in Matonge werd positief geëvalueerd.
· Een vervijfvoudiging van het aantal containerparken. Op dit moment heeft het Gewest er twee. De gemeentelijke containerparken zouden overgenomen en gemoderniseerd worden. Voor een nieuw containerpark heeft de staatssecretaris al een terrein in Anderlecht in gedachten. Ook in Molenbeek, Elsene, Brussel-Stad en Jette zouden er nieuwe parken moeten komen. Het uiteindelijke doel is vier keer zoveel afval inzamelen.
· De installatie van 1500 extra openbare vuilnisbakken. Dat is een stijging met tien procent. De vuilnisbakken zijn types die ook in Parijs en Berlijn gebruikt wordt en zouden goedkoper en praktischer zijn dan de types die nu in de straten staan.
· Een pilootproject moet de bevoegdheden van Gewest en gemeenten op vlak van netheid op elkaar afstemmen. Na de zesde staatshervorming zijn die bevoegdheden immers veranderd.
· Een uitbreiding van de ophaling van GFT-afval. Volgens Madrane is daar nog winst te boeken, omdat de helft van de witte zakken nu uit organisch afval bestaat. De pilootprojecten die daarvoor lopen in Etterbeek en Evere, moeten "zo snel mogelijk uitgebreid worden naar andere gemeenten". Tegen 2020 moet de ophaling op kruissnelheid zitten.
· Een jaarlijkse monitoring van het netheidsbeleid, die de genomen maatregelen moet evalueren.
· De 94 wagens van agentschap Net Brussel worden vervangen door elektrische wagens.
De kost van het plan wordt geraamd op 10 miljoen euro.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.