Een elektrische deelstepgebruiker in Brussel

| Een elektrische deelstepgebruiker in Brussel.

Virus blijft tot 72 uur leefbaar op voorwerpen, 'maar deelsteps zijn het gevaar niet'

TRO
© BRUZZ
19/03/2020

De Brusselaar heeft afgelopen jaar razendsnel verschillende deelvervoersmiddelen geadopteerd. Hoewel verplaatsingen tijdens de coronacrisis tot een minimum beperkt moeten worden, roepen die handvaten en sturen die door iedereen aangeraakt worden wel vragen op. Want zijn onze deelsteps in potentie geen superverspreiders?

De elektrische deelfietsen van Billy Bike zijn volledig gratis voor medisch personeel en een kwartier lang voor andere Brusselaars. Deelautobedrijf Cambio communiceert over extra reinigingen van zijn wagens, maar rekent geen annuleringskosten aan voor zij die hun reservering afzeggen vanwege de maatregelen van de overheid.

Ook de bedrijven achter de verschillende deelvervoersmiddelen die Brussel rijk is, moeten anticiperen tijdens de coronacrisis. Door het gebruik van deelvervoermiddelen “kunnen mensen het openbaar vervoer en de auto vermijden", klonk het gisteren bij Billy Bike tijdens de aankondiging van de actie. “Het is essentieel om fysieke interacties te beperken.”

72 uur leefbaar

Maar eerder raakte ook bekend dat het nieuwe coronavirus, dat de ziekte covid-19 verspreidt, tot 72 uur leefbaar blijft op voorwerpen en objecten. Laboratoriumproeven door het National Institute of Allergy and Infectious Diseases in de VS, wezen volgens het vakblad NEJM uit dat het virus tot 72 uur leefbaar blijft op plastic en tot 48 uur op roestvrij staal. Op karton overleeft het virus 24 uur.

Het gaat daarbij wel om de situatie in een geïdealiseerde laboratoriumopstelling. Doorgaans zullen mensen niet direct nadat ze op hun handen hebben gehoest, voorwerpen vastpakken, maar wellicht pas nadat de virusnevel op hun handen is opgedroogd. Hierdoor zal de besmettingsduur in de praktijk lager liggen.

Binnenbaantje

En ook viroloog Marc Van Ranst schat de kans dat het virus zich verder verspreidt via de handvaten of sturen van deelsteps, -fietsen of -auto’s niet hoog in. “Dat is niet de hoofdweg waarlangs het virus zich zal verspreiden, hooguit een binnenbaantje waarmee het virus u toch nog zou kunnen infecteren”, aldus de viroloog.

“Een nulrisico bestaat uiteraard niet, maar wij raken nog zoveel andere dingen aan met onze handen. Zolang we direct daarna onze handen wassen, hoeven we ons geen zorgen te maken.”

Deeleconomie

BRUZZ stort zich een hele week op de deeleconomie. En dat zien we breed, want er zijn zowel betalende als gratis initiatieven en het aanbod aan apps, plekken en diensten is omvangrijk in Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Mobiliteit , Deeleconomie , coronacrisis , coronavirus , corona , deelmobiliteit , Billy Bike , Marc Van Ranst

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni