Het Brussels medialandschap heeft er een nieuwe speler bij. POS brengt Brussels nieuws met een positieve insteek. POS maakt audiovisuele media, van podcasts, tot radio - en tv-reportages en wil een springplank zijn voor jonge journalisten.
Visual radio POS brengt Brussels nieuws met positieve insteek
POS is opgericht door onder andere Hans Van de Cauter, geboren en getogen Brusselaar met ervaring in print, radio en tv. Hij wil Brussel expliciet op de kaart zetten. "De Vlaamse media verliezen Brussel uit het oog, " zegt Van de Cauter. "Wij willen Brussel terug op de kaart zetten op een positieve manier, maar tegelijkertijd wel tonen wat er mank loopt."
In de aanloop naar de lancering maakte POS al zeshonderd video's, met onder andere een live bij een actie van Extinction Rebellion, een item rond thuisverpleging of één over mensen die al twintig jaar in België zijn en nog altijd geen papieren hebben.
POS ziet zichzelf ook als een sociale beweging. "Waar journalistiek over het algemeen alleen het feit van een brand in een appartementsgebouw brengt, vragen wij ons ook af wat er gebeurt met de mensen die hun appartement kwijt zijn," zegt Van de Cauter.
Het nieuws van POS wordt gemaakt door een ploeg van ongeveer vijftien jonge mensen onder begeleiding van enkele meer ervaren journalisten. "Wij willen mensen die geen kansen krijgen in de media toch een kans geven," zegt Van de Cauter. "Iedereen met een beetje talent is welkom bij ons."
POS draait op dit moment op een kleine subsidie en veel eigen middelen. Sponsoring en advertentiebudgetten zullen later nog komen, net als de frequentie op DAB+. Voorlopig is POS alle dagen van de week online te horen en te zien.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , POS , Media , journalistiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.