Vlaams-Brabant wil snelle ontdubbeling Ring

© brusselnieuws.be
10/12/2012
De provincie Vlaams-Brabant wil dat de Vlaamse overheid snel werk maakt van ontdubbeling van rijstroken en scheiding van doorgaand en bestemmingsverkeer op de Brusselse Ring. Bral en Greenpeace vinden dat de provincie haar eigen experts negeert.

Het advies van de provincie komt er nu het strategisch rapport over de Brusselse Ring zijn voltooiing nadert. Op basis van dat rapport zal de Vlaamse overheid een voorkeursscenario kiezen voor de Ring.

Vlaams-Brabant wil een ontdubbeling van de rijstroken. Ontdubbeling wil zeggen dat er bepaalde rijvakken worden gereserveerd voor doorgaand verkeer, dat niet in de buurt van Brussel moet zijn, en andere voor lokaal verkeer, dat wel stad of randgemeenten als bestemming heeft. Daarvoor moet de Ring uitgebreid worden, want met het huidige aantal rijvakken is een herindeling niet mogelijk.

Tegelijk wil Vlaams-Brabant dat ingezet wordt op flankerende maatregelen, met name een verdere uitbouw van het openbaar vervoer en fietsverbindingen.

De provincie wil ook het aandeel van het openbaar vervoer in het aantal woon-werkverplaatsingne opdrijven. Daarvoor moet prioritair werk gemaakt worden van de verdere realisatie van het gewestelijk expresnet (GEN) en tramlijnen naar Brussel. Om verplaatsingen per fiets te stimuleren wil Vlaams-Brabant meer veilige fietspaden.

Vlaams-Brabant vraagt al jaren om een capaciteitsuitbreiding van de Ring. Ook Vlaanderen is daar voorstander van, de Brusselse regering is tegen.

'Provincie negeert eigen experts'
Milieuverenigingen Bral en Greenpeace blijven gekant tegen een uitbreiding van het aantal rijstroken op de Ring. "De Dienst Mobiliteit van de deputatie stelde in een advies bij het Milieu-effectenrapport al dat de effecten van extra rijstroken op de doorstroming verwaarloosbaar zijn en niet in verhouding staan tot de kosten", zegt Jeroen Verhoeven. "Het is bizar dat de provincie ingaat tegen de adviezen van haar eigen experts."

De verenigingen vrezen dan ook dat een scenario waarbij er zowel extra rijstroken als maatregelen voor de zachte mobiliteit komen "onrealistisch is in de huidige budgettaire situatie, en bovendien niet echt verstandig wegens de hoge (milieu)kost en de minieme baten van een optimalisatie-scenario".



Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni