De werken aan de voetgangersbrug over het kanaal ter hoogte van metro Graaf Van Vlaanderen zouden volgens de laatste informatie eind dit jaar of in de loop van 2015 kunnen starten. Terwijl de brug eigenlijk in 2012 af moest zijn.
Voetgangersbrug verstrikt in bestuurlijk kluwen
De voetgangersbrug over het kanaal die de Locquenghienstraat (Brussel) moet verbinden met de Sint-Mariastraat (Molenbeek) en metro Graaf Van Vlaanderen werd al in 2009 voorgesteld samen met de plannen voor de heraanleg van de westelijke Kleine Ring. De wegenwerken zijn ondertussen al een tijdje voltooid, maar de brug laat nog altijd op zich wachten. Nochtans zijn reeds in 2011 de funderingen in de grond geslagen.
Waarom duurt het zo lang? Het juiste antwoord op deze eenvoudige vraag, is moeilijk te achterhalen. Op het kabinet van minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) verwijst men steevast naar bouwheer Beliris, het federaal fonds voor Brussel. Daar is dan weer te horen dat de dienst Stedenbouw van het Gewest de nodige vergunning moet afleveren.
De ontwerpbureaus doen er het zwijgen toe en elke administratie heeft zijn eigen versie van het verhaal. Zeker is dat de complicaties begonnen toen Grouwels op vraag van de Haven en het Vlaams Gewest besloot dat een vaarhoogte van zeven meter nodig was. Er moest dus een verstelbare brug komen in plaats van de aanvankelijk geplande vaste verbinding.
Om het brugverhogingsmechanisme te installeren, is echter een ondergrondse ruimte nodig en dat blijkt niet evident. Langs het kanaal ligt immers een rioolcollector die niet verplaatst kan worden. "De brug moet iets langer worden dan gepland en daarvoor moet de vergunning gewijzigd worden", klinkt het bij Beliris.
Ondertussen zijn we echter alweer drie jaar verder. De technische studie nam blijkbaar heel wat tijd in beslag. Ondertussen is het volgens Beliris enkel nog wachten op de toekenning van de nieuwe vergunning door Stedenbouw. In het beste geval zou de aanleg van de brug eind dit jaar kunnen starten.
Op het kabinet van staatssecretaris voor Stedenbouw Rachid Madrane (PS) is echter te horen dat de nieuwe vergunningsaanvraag van Beliris nog niet binnen is. "We verwachten die wel tegen het einde van deze maand", klinkt het. De zomer van 2015 zou in dat geval een meer realistische aanvangsdatum voor de werken zijn.
Het ziet er in elk geval naar uit dat voetgangers en fietsers nog een tijdje aangewezen zijn op de bestaande bruggen vol autoverkeer om het kanaal over te steken tussen Brussel en Molenbeek. Ondertussen ligt de houten promenade, op de brug na afgewerkt maar wel maar half toegankelijk, er verweesd bij.
'Veel plannen, niets concreet'
"In totaal zijn wel vijf nieuwe bruggen over het kanaal gepland maar ze zijn allemaal drie, vier of vijf jaar vertraagd", zegt parlementslid Jef Van Damme (SP.A). "Iedereen heeft de mond vol over het kanaal en er worden heel wat plannen gemaakt maar concreet gebeurt er niets. Op die manier blijft het kanaal een fysieke en ook mentale barrière in de stad."
Behalve de brug aan Graaf Van Vlaanderen verwijst Van Damme naar de Picardbrug (voor de tram naar Thurn & Taxis) en de verstelbare brug ter hoogte van de Gosseliesstraat (buurt Ninoofsepoort). Ook de nieuwe brug aan Klein Eiland, reeds vergund in 2009, is er nog lang niet. Ook ter hoogte van de Erasmushogeschool in Anderlecht zou een voetgangersbrug komen maar meer dan een idee is dat voorlopig nog niet.
SP.A wil nog vijf extra bruggen voor voetgangers en fietsers bouwen, onder meer in Anderlecht en Neder-Over-Heembeek. De oppositiepartij "bouwde" maandagmiddag alvast een brug van ballonnen op de plaats waar de brug aan Graaf Van Vlaanderen moet komen. Op deze kaart vindt u een overzicht van de geplande en de voorgestelde bruggen.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.