Voetpaden Anspachlaan slibben dicht

© brusselnieuws.be
08/06/2012
De voetpaden van de Anspachlaan zijn op een aantal plaatsen compleet verzadigd en drukker dan die van de Elsensesteenweg. Dat blijkt uit een studie van Atrium, het Brussels agentschap dat de handelskernen promoot. Vooral de terrassen en plantenbakken doen de voetpaden dichtslibben.

Atrium berekende voor verschillende locaties op de Anspachlaan hoeveel voetgangers er per vierkante meter en per minuut passeren. Tussen 13 en 20 spreekt Atrium van een 'minimaal comfort', vanaf 20 is een voetpad 'oncomfortabel', omdat de passanten dan gedwongen worden te dicht bij elkaar te lopen.

Uit de studie blijkt dat sommige plaatsen op de laan meer dan oncomfortabel zijn. Enkel op zondag en vroeg in de ochtend is er genoeg comfort voor de passanten te voet.

In totaal passeren er 29.300 voetgangers per dag. Vooral rond café Inn (zie foto) is het aanschuiven; daar passeren per minuut 35 voetgangers per vierkante meter. Dat heeft dan vooral te maken met het terras dat een groot stuk van het trottoir inpalmt.

Ook op andere plaatsen zijn vooral de grote plantenbakken, terrassen en andere obstakels de boosdoener. Rond de winkels Brico en Léonidas is er bijvoorbeeld evenmin veel comfort. De bloem- en boombakken staan er omdat de laan zich boven de premetrotunnel bevindt, waardoor er geen volle grond onder het voetpad zit.

Elsensesteenweg
Op de Elsensesteenweg is de flux van voetgangers iets groter (32.800 per dag), maar de verzadiging is minder uitgesproken, concludeert de studie.

Ook daar zijn er echter stevige pieken op te meten. De drukste tijdstippen zijn de avondspitsuren, zaterdag en vooral woensdagmiddag. Het sterkst verzadigde punt ligt aan het begin van de straat, waar er op woensdag net na schooltijd zowat 27 mensen per vierkante meter per minuut passeren.

'Minder reclameborden, bredere voetpaden'
"De oorzaken van de verzadigingen zijn veelvuldig, maar het lijkt erop dat de vermindering van hindernissen zoals terrassen, reclameborden al een simpele oplossing zou kunnen zijn", aldus Atriumdirecteur Pierre-Yves Bolus.

"Op lange termijn moet de overheid rekening houden met het comfort van de klanten en dus bredere voetpaden maken. Op korte termijn zijn er zeer eenvoudige oplossingen, zoals reclameborden wegnemen op plaatsen waar ze hinderen", meent Atrium.

Zullen de handelaars dat zien zitten? "Het is in het belang van de handelaars, want als het comfort er niet is, komen de klanten ook niet winkelen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni