Het Brussels Gewest wil volgend jaar al een lage-emissiezone invoeren. Die zal echter enkel in werking treden bij vervuilingspieken.
Volgend jaar lage-emissiezone bij pollutiepieken
Lees ook: Oude diesels blijven welkom
De krant De Tijd schrijft dinsdag dat er volgend jaar al een zone voor zeer lage uitstoot komt.
Navraag bij het kabinet van de bevoegde minister Céline Fremault (CDH) leert echter dat het niet om een permanente maatregel gaat, maar om een zone die enkel geactiveerd wordt in geval van vervuilingspieken. Dat plan wordt ook al aangekondigd in het regeerakkoord.
Drie zones op studietafel
Het is bovendien de bedoeling om de afbouw van de uitstoot van voertuigen geleidelijk in te voeren. De bevoegde minister van Milieu Céline Fremault wil veel aandacht voor bewustmaking en overleg over de zone.
Hoe de zone of de precieze criteria eruitzien, kan de minister vandaag nog niet zeggen. Er liggen drie zones op de studietafel: de Vijfhoek, de Europese wijk en een zone die een groter deel van het gewest omvat.
Parijs
"We stellen geen radicaal scenario voor zoals in Parijs", klinkt het op het kabinet. "Dat kan ook niet met het grote aantal diesel- en bedrijfsauto's in België."
De Parijse burgemeester stelde de voorbije dagen een plan voor om dieselvoertuigen helemaal uit de stad te bannen. In bepaalde centrumzones zou het autoverkeer ook helemaal geweerd worden.
De vorige regering met de groenen plande ooit de invoer van permanente zones. Een studie die de regering bestelde, stelde echter dat zo'n maatregel niet efficiënt zou zijn.
De invoer van de zone zou nauwelijks effect hebben op de luchtkwaliteit of de mobiliteit. Lage-emissiezones zouden de autoverkoop ook aanzwengelen en weinig opbrengen, bleek uit de studie.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.