Oude diesels blijven welkom
Lees ook: Europese wijk wordt lage-emissiezone
Lage-emissiezones bestaan al een hele tijd in tal van Europese steden. Auto's die veel fijn stof uitstoten, zijn er in bepaalde wijken niet langer welkom, of ze worden zwaar belast. Lage-emissiezones moeten de steden gezonder en leefbaarder maken.
Ook in Brussel gingen er stemmen op om in sommige buurten een lage-emissiezone in te voeren. Het idee stond bijvoorbeeld in het verkiezingsprogramma van regeringspartij Groen; het regeerakkoord maakt er melding van, en het vervoersplan Iris 2 schuift het naar voren als een mogelijke oplossing om de dagelijkse toevloed aan auto's naar de hoofdstad in te dijken.
De Europese wijk zou fungeren als proefproject. De Europese Commissie dringt er al langer bij het Brussels Gewest op aan om iets te doen aan het vervuilende autoverkeer rond Schuman. De EU moet immers met schaamrood op de wangen toegeven dat wat ze zelf in heel Europa promoot - een duurzame mobiliteit -, in haar eigen wijk ver te zoeken is.
Maar de lage-emissiezones komen er dus niet. Dat antwoordt minister van Milieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) op een schriftelijke vraag van parlementslid Anne-Charlotte d'Ursel (MR). Uit een rapport dat het Brussels Gewest bestelde bij het studiebureau Transport & Mobility Leuven, blijkt dat de effecten op het leefmilieu, maar vooral die op de mobiliteit, gering zijn.
Lage-emissiezones zijn voorts omslachtig om in te voeren, brengen weinig geld in het laatje en zwengelen de autoverkoop aan. 75 procent van de voertuigen die de zones niet meer in mogen, zo blijkt uit voorbeelden in andere landen, wordt vervangen, om toch toegang te krijgen tot de zone. De impact op de mobiliteit is dus gering. "De echte oplossingen voor het luchtkwaliteitsprobleem," zegt Huytebroeck, "zitten in andere maatregelen, zoals het gebruik van openbaar vervoer en een rationeel gebruik van de auto."
In Brussel liggen lage-emissiezones ook politiek gevoelig. Vooral de minder bemiddelde Brusselaars rijden rond in oudere en vervuilende auto's, en de Brusselse regering is er als de dood voor om die groep de toegang met de auto tot bepaalde wijken in de stad te ontzeggen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.