Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vindt de verlenging van de metro naar Groot-Bijgaarden geen goed idee. "We gaan ons niet opnieuw in een geldverslindend project storten." Partijgenote en Brussels parlementslid Cieltje Van Achter vindt dat de tunnels prioritair moeten worden aangepakt.
Weyts: 'Andere prioriteiten dan verlenging metro'
Lees ook: Smet: ‘Metro doortrekken tot Vlaanderen’
Ben Weyts (N-VA) ziet het niet zitten om metrolijn 2 te verlengen van Simonis naar Groot-Bijgaarden, in Vlaanderen. De Vlaamse regering is dus niet bereid samen te werken met de Brusselse voor dat project, zoals Pascal Smet (SP.A) woensdagochtend voorstelde.
"De kostprijs is gigantisch, 1 miljard. Dan zijn er echt andere prioriteiten", laat het kabinet van Mobiliteitsminister Weyts weten aan onze redactie. "De aandacht moet niet worden afgeleid van de Brusselse tunnels. Daar is veel werk aan, dus dat moet nu de prioriteit zijn."
Overstapparkings
Weyts is wel bereid de mogelijkheden voor een overstapparking in Groot-Bijgaarden te bekijken. Zo kunnen pendelaars hun auto achterlaten en overstappen op de trein of de tram richting Brussel.
"Er zijn dus duidelijk meer voor de hand liggende mogelijkheden dan een dure metrolijn", besluit Weyts.
Pascal Smet stelde woensdagochtend voor in De Standaard om samen met Vlaanderen metrolijn 2 te verlengen naar Groot-Bijgaarden. Hij wou ook een pendelparking voor automobilisten die van de E40 komen. Dat om het autoverkeer in de Leopold II-tunnel te verminderen.
Skytrain
"Smet is meester in het oplaten van ballonnetjes die hij niet kan realiseren. Denk maar aan zijn Skytrain naar Tour en Taxis of zijn metro naar het Eurostadion op de Heizel. Vandaag is de metro naar Groot-Bijgaarden en een nieuwe tunnel aan de beurt. Het is ergerlijk dat de minister enkel communiceert over wilde dromen, terwijl wij wachten op zijn renovatieplannen voor de tunnels", zegt partijgenote en Brussels parlementslid Van Achter.
Volgens de N-VA'ster is de enige deadline in de aanpak van de Brusselse mobiliteitsknoop een deadline van de federale regering: die streeft naar een operationeel GEN-netwerk in 2017. Van Achter verwijt Smet dat hij niet communiceert wat zijn investeringsplan voor het openbaar vervoer concreet inhoudt.
"Wanneer wordt de metro gemoderniseerd, wanneer gaan de parkeergeleidingsborden, die ergens stof liggen te vergaren, geplaatst worden, wanneer komen waar de afgescheiden fietspaden, tegen wanneer mogen we de beloofde 10.000 overstapparkings en het parkeerplan verwachten? Ik heb echt geen boodschap aan het zoveelste ballonnetje en de zoveelste studie en verwacht van een minister dat hij zich bezig houdt met realisaties", besluit Van Achter.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.