Brussels Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) doet een oproep aan Vlaanderen: trek metrolijn twee door van Simonis tot in Groot-Bijgaarden. De verlenging kan een alternatief vormen voor de Leopold II-tunnel voor veel pendelaars.
Smet: ‘Metro doortrekken tot Vlaanderen’
Lees ook: Smet sluit bijkomende tunnel niet uit
Smet doet zijn voorstel in een interview met De Standaard. De renovatie van de tunnels zal niet volstaan om de Brusselse mobiliteit vlot te trekken, zegt hij. “Ik ben het idee om de lijn tot Simonis door te trekken zeer genegen. Daar kan dan een transitparking aangelegd worden.”
“We hebben vaart gezet achter de studie hiervoor. Voor heel wat mensen die uit Oostende of Gent komen, kan het een volwaardig alternatief zijn. Autosnelweg af, parking op en dan metro in. Zonder Brussel binnen te moeten rijden.”
In hetzelfde interview wijst Smet ook op de verantwoordelijkheid van de opeenvolgende federale regeringen voor de huidige mobiliteitsknoop in Brussel. Het beleid moedigt immers als decennia een leven op het platteland aan via verschillende maatregelen. Smet noemt de terugbetaling van woon-werkverkeer, het lage kadastraal inkomen buiten de stad, gesubsidieerde bedrijfswagens en tankkaarten.
De minister sluit ook niet uit dat er een stukje tunnel wordt bijgebouwd. Als de toekomst van de tunnels wordt bestudeerd mag wat hem betreft ook gesproken worden over een nieuwe lus tussen de Stefaniatunnel en de Kleine Ring richting Hallepoort. Dat verkeer moet nu bovengronds via de flessenhals, of na de tunnel keren via de rotonde op het Poelaertplein.
Tunnels
Lees meer over: Samenleving , Politiek , Tunnels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.