| De autohandel in de Heyvaertwijk maakt op sommige plekken plaats voor nieuwe vormen van wonen en werken.

Woningen, crèche en ateliers in voormalige Libelcohal dit najaar opgeleverd

Jasmijn Post
© BRUZZ
07/09/2022

Vroeger autohandel, nu een plek om te wonen en werken. In de Heyvaertwijk verrezen woningen, een Franstalige crèche en voormalige ateliers op de plek waar vroeger een autohandelaar was. In het najaar opent de gemeente Molenbeek de vernieuwde site rond de Libelcohal op feestelijke wijze.

Werklieden leggen de laatste hand aan de Franstalige crèche, waar binnenkort 72 kinderen terecht kunnen. Het sociale verhuurkantoor Molenbeek Agence Immobilier Sociale (MAIS) gaat zes intergenerationele sociale woningen verhuren aan bewoners van verschillende generaties. Begin dit najaar wordt een deel van de ateliers in gebruik genomen.

Het gaat om de renovatie van een grote industriële hal, die dateert uit de jaren 1920 en bekendstaat als ‘Libelcohal’ naar de autodealer die er ooit zat. Nadat het project was opgestart door voormalig schepen Jan Gypers (Open VLD), legden burgemeester van Molenbeek Cathérine Moureaux (PS) en schepen van Openbare Werken Jef Van Damme (one.brussels – Vooruit) in 2020 de eerste steen. Het project is het vlaggenschip van het duurzaam wijkcontract Kleine Zenne en verbindt de Nijverheidskaai en Heyvaertstraat.

Atelier Groot Eiland is één van de nieuwe spelers die de plaats inneemt van de autohandel. Het project in de sociale economie neemt met haar schrijnwerkerij haar intreden in de industriële site aan het kanaal. De grote hangar krijgt de naam ‘Wintertuin’ en verbindt de Heyvaertraat met het kanaal. De kade is lager gemaakt, waardoor mensen dicht bij het water kunnen komen.

'Groen tracé'

"Dit project is een voorloper van hetgeen minister-president Rudi Vervoort (PS) eerder aankondigde," zegt Molenbeeks schepen van Openbare Werken Jef Van Damme (one.brussels – vooruit). "Hij heeft het over een groen tracé op de bedding van de Kleine Zenne, langs de Heyvaertwijk naar de Slachthuizen."

Daarnaast is de nieuwe invulling van de Libelcohal een toonbeeld van de ambities van schepen Van Damme rond de toekomst van de Heyvaertwijk. "Van ons mag de industrie blijven in deze zone. Maar de auto’s zijn niet de toekomst van de Heyvaertwijk, we willen een ander soort maakindustrie toevoegen. Zoals de schrijnwerkers van Groot Eiland of Casa Blanco, het bouwbedrijf in de sociale economie verderop."

In de oorspronkelijke plannen was het de bedoeling om het project in 2021 af te leveren. "Het is bijna onvermijdelijk dat een groot project enige vertraging oploopt," zegt schepen Van Damme daarover. Zeker in periodes van lockdown was het niet evident om materialen op tijd geleverd te krijgen. Maar de bouw van de ateliers van Circus zonder Handen en Cyclo – Beliris voert de werken uit – liep nog veel meer vertraging op. Daardoor zal een deel van het project nog een tijd met een bouwwerf moeten leven.

grote_hal_1.jpg

| Een simulatiebeeld van het project.

In een eerdere fase van het project leek het alsof er ook kajaks zouden komen om te kunnen vertrekken vanuit de Libelcohal voor een tochtje over het water. Daarvoor is echter voorlopig geen overeenkomst bereikt met de haven van Brussel.

In het voorjaar doet de gemeente Molenbeek een oproep voor een brainstorm om de naam vast te leggen. "Dat willen we doen op participatieve wijze, zoals we ook met de brug en de sporthal hebben gedaan," zegt Van Damme. Ter herinnering: die werden vernoemd naar vrouwenrechtenverdedigster Loredana Marchi en de jonge Molenbeekse jiujitsuka Amal Amjahid.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni