Een lek in de waterleiding op de Leuvensesteenweg had begin september verreikende gevolgen. Om het zinkgat weg te laten zinken in het collectieve geheugen, verstevigt watermaatschappij Vivaqua vanaf vandaag 160 meter waterleiding opwaarts van het gat. Dat gebeurt via de zogenaamde ‘kous’techniek: een soepele buis uit onder andere kevlar wordt door de bestaande getrokken. Snel, goedkoop en gemakkelijk, zegt de watermaatschappij.
Zinkgaten voorkomen met de koustechniek
Begin september ontstond als vanuit het niets een groot zinkgat op de Leuvensesteenweg, die de waterleiding daar deed inzakken en knakken op de aanhechtingspunten. Omdat Vivaqua hoger op de baan twijfelt over de stabiliteit van de bestaande buizen, gaat het die over 160 meter verstevigen.
"Attention, les gars", roept een arbeider maandagochtend vanuit een put op de Leuvensesteenweg. Vanop een grote vrachtwagen rollen twee collega’s van hem langzaam iets af wat lijkt op een dik opgerold grondzeil. De werklieden in de put zorgen vervolgens dat het plastic vlot en zonder haperen in de bestaande waterleidingbuis vloeit.
Kevlar kous
“Die plastic buis bestaat uit twee laagjes polyethyleen en daartussenin het waterafstotende materiaal kevlar”, legt Miguel Sebastian uit, verantwoordelijke voor grote waterleidingen bij Vivaqua. Eenmaal de buis met warme lucht opengeblazen is, fungeert ze als een soort extra vlies dat tegen de wanden van de bestaande buis aanplakt.
De ‘kous’, zoals dat in het jargon heet, is een goedkopere en snellere oplossing dan de straat open te leggen om de buis te vervangen. Vivaqua gebruikte deze techniek voor het eerst in 2013. Voorwaarde is wel dat de buis recht is en weinig aftakkingen nodig heeft, anders loopt de kostprijs snel op. De huidige 160 meter leidingen verstevigen kost 70.000 euro.
Na een klein half uurtje piept de buis al naar buiten aan de andere kant van de overbrugde 160 meter waterleiding, op de plek waar het waterlek de bestaande buis bijna volledig wegsloeg. Dinsdagavond zal de kevlarbuis bij een druk van 190 tot 200 bar vastgelast worden aan de ‘gewone’ waterleidingsbuis. (lees verder onder de foto)
Wegdek vernieuwen
De laatste 17 meter, waar er geen waterleiding meer overblijft, gaat Vivaqua immers met een klassieke stalen buis overbruggen. “Tegen het einde van de week moeten de werken afgerond zijn”, zegt Sebastian. Daarna is het nog tot 20 oktober de beurt aan andere nutsbedrijven zoals Proximus, Sibelga en Elia om beschadigde elektriciteits-, gas- en internetkabels te vernieuwen.
Het afgesloten stuk Leuvensesteenweg blijft daarna nog een maand gesloten voor wegenwerken. In het kader van een wijkcontract had Brussel Mobiliteit immers al een bouwvergunning op zak om er de fietspaden en trottoirs te verbreden. Eind november gaat de straat weer open voor het verkeer.
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.