Met Zipcar is er woensdag in Brussel nog maar eens een autodeeldienst bijgekomen. Net als het eerder al gelanceerde DriveNow werkt Zipcar volgens het principe van "free floating". Je kan de deelwagens achterlaten op een willekeurige plaats binnen het werkingsgebied in Brussel. De dienst is vooral geschikt voor korte verplaatsingen.
Zipcar gelanceerd in Brussel
De Brusselse overheid maakte eind mei bekend dat "free floating" autodelen voortaan mag in Brussel.
Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) herhaalde op het lanceringsevenement van Zipcar dat hij minder auto's in de stad wil. "Brussel is sinds de jaren '60 ontwikkeld als een stad voor auto's. Wij kiezen voor een shift naar minder auto's. We zijn er niet tegen, maar niet iedereen moet een auto hebben. Wel moet iedereen weten dat er een auto beschikbaar is."
Brussel koos ervoor om de autodeelbedrijven alle ruimte te geven. "Hoe meer spelers, hoe meer concurrentie", is het credo van de minister. Hij hoopt dat Brussel ooit "de hoofdstad van de deelauto" wordt. Met onder meer Cambio, DriveNow en Zen Car was er al heel wat keuze. Toch is Smet Zipcar uitdrukkelijk dankbaar. "Brussel beleeft een moeilijke tijd na de aanslagen. Bedrijven denken twee keer na voor ze investeren. Het is een goed signaal dat Zipcar heeft doorgezet."
Concurrenten
Zipcar komt op de markt met een 250-tal Peugeot-wagens in zestien van de negentien Brusselse gemeenten. Verschil met de belangrijkste concurrent DriveNow is dat je de Zipcar-wagen ook kan achterlaten op de premiumparking van de luchthaven in Zaventem, al kost dat wel 10 euro extra. Inschrijven en een auto regelen kan met een app op je smartphone. DriveNow beschikt over een 300-tal BMW's en Mini's.
In tegenstelling tot het bekendere Cambio rekenen DriveNow en Zipcar geen jaarlijkse of maandelijkse abonnementskost aan, maar enkel een eenmalige inschrijvingskost. Bij Zipcar betaal je vervolgens 25 eurocent per minuut dat je de wagen huurt. Bij concurrent DriveNow is dat 33 cent, maar zakt de prijs naar 19 cent per minuut als je geparkeerd staat en op weekdagen tussen middernacht en 6.00 uur rekent dat bedrijf voor een geparkeerde wagen zelfs niets aan.
Een belangrijk voordeel is dat je gratis parkeert. Zipcar betaalt de Brusselse overheid per wagen jaarlijks een luttele 25 euro om de parkeerkosten te dekken. Ook zijn de bedrijven verplicht om akkoorden af te sluiten met de grote publieke parkeergarages, zodat de deelwagens altijd ergens geparkeerd kunnen worden. Enige kanttekening: de auto's mogen niet achtergelaten worden in de oranje en rode zones (betalend parkeren gedurende maximum twee uur).
Zipcar is een onderdeel van de Amerikaanse autoverhuurder Avis Budget Group. Het bedrijf is actief in meer dan 500 steden wereldwijd en gaat er prat op de kaap van 1 miljoen gebruikers al te hebben overschreden. Brussel is de eerste locatie waar Zipcar het principe van "free floating" toepast.
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.