Met Drawing Basses had contrabassist Kristof Roseeuw samen met zijn vrouw, de eveneens contrabassende Yannick Peeters, de voorbije jaren een van de avontuurlijkste en laagdrempeligste initiatieven ontwikkeld in de jazzwereld. De manier waarop ze telkens met nog een andere muzikant, vaak een blazer, muziek maakten op basis van de tekeningen die hun publiek hun toeschoof, begeesterde vriend en vijand. Brosella-directeur Bert Schreurs is fan van het eerste uur. Toch vroeg hij hun al twee keer om voor de indoor wintereditie van het festival in LaVallée de formule om te gooien. In het kader van hun buurtwerking en collab met Ultima Vez zouden niet de tekeningen, maar de dansbewegingen van het publiek de richting aangeven. De zo ontstane wisselwerking tussen muziek en beweging verhuist nu mee naar het zomerfestival.
Drawing Basses zet Brosella in beweging: ‘Een riedel en een groove doen direct huppelen’
“Onder de vleugels van Ultima Vez-regisseur Magdalena Öttl, die er ook in LaVallée al eens bij was, krijgt de muziek een meer rudimentair karakter,” legt Roseeuw uit. “Haar haast woordeloze aanpak is erg op groepsdynamiek gebaseerd. Ze neemt iedereen mee in haar slipstream, als een rattenvanger van Hamelen, terwijl ze een soort van oversteekbewegingen maakt die de dansers vrij mogen invullen. Wij geven als band de dynamische onderbouw aan. Soms steken we iets mee in gang. Dat kan via een solist die tussen de dansers gaat staan. Zij reageren direct, haast instinctmatig op de muziek, die in vergelijking met onze tekenconcerten minder complex is en sneller terugplooit op repetitieve klanken, zoals bij Afrikaanse muziek. Hoe eenvoudiger je muzikale onderbouw, hoe efficiënter je mensen in beweging krijgt. Een riedel en een groove doen direct huppelen.”
"Wij geven als band de dynamische onderbouw aan. Soms steken we iets mee in gang"
Drawing Basses
Voor Roseeuw, die een dag later met het dwarse jazzorkest Flat Earth Society opnieuw op het Brosella-podium staat, is dans niet nieuw. “In de jaren 1990, toen hedendaagse dans hier floreerde, pionierden we met Fukkeduk al door samen te werken met danser en choreograaf Koen Augustijnen. Later ging ik als solomuzikant in zee met dansers van Les Ballets C de la B. Ook Drawing Basses stelt zich graag flexibel op. Voor onze tekenconcerten hebben we samengewerkt met Fedasil. In het asielcentrum van Koksijde speelden we voor Oekraïners, Palestijnen en Afrikanen die oorlogsgebied ontvlucht waren. Een beklijvende ervaring. Hun tekeningen waren heel confronterend. En op Brosella gaan we na veel akoestische concerten straks met versterking aan de slag. Dat zal weer nieuwe wegen openen. Yannick brengt alvast haar elektrische bas mee. Ik experimenteer met elektronica, maar ben vooral benieuwd naar rietblazer Joachim Badenhorst, die erg sterk is met repetitieve patronen en circular breathing. Zo blijft onze speeltuin uitbreiden.”
Het samenspel tussen Drawing Basses en Ultima Vez is op 6/7 te zien op Brosella, brosellafestival.be
Lees meer over: Laken , Events & Festivals , Drawing Basses , Ultima Vez , Kristof Roseeuw , Flat Earth Society , Joachim Badenhorst
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.