Eind deze maand gaat het Brussels International Film Festival van start. De organisatoren halen onder meer de nieuwe Yorgos Lanthimos en enfant terrible van de Franse film Leos Carax naar Brussel.
Het Brussels International Film Festival maakt zijn volledige programma bekend
De Franse actrice en debuterende regisseur Laetitia Dosch mag met haar komedie Le procès du chien de zevende editie van het Brussels International Film Festival (BRIFF) op gang trappen. Dat festival zet van 26 juni tot 3 juli de zevende kunst op het voorplan in de hoofdstad.
Het BRIFF doet dat in de eerste plaats met drie competities. In de nationale en internationale competitie strijden onder meer Les enfants perdus van de Brusselse Michèle Jacob en Kinds of kindness van het Griekse wonderkind Yorgos Lanthimos voor eremetaal. In de Director’s Week dingen jonge arthouseregisseurs uit Europa naar de gunsten van de jury.
Op het afgelopen Filmfestival van Cannes werden slechts twee vrouwelijke regisseurs bekroond, het BRIFF wil tonen dat het anders kan met extra aandacht voor vrouwelijke makers. Daarnaast wil het festival niet blind zijn voor de problemen waar we vandaag mee geconfronteerd worden, zoals de klimaatverandering en de uitdagingen voor onze (stedelijke) samenleving. In het luik Green Planet vind je bijvoorbeeld het kleinood Plat de résistance, een korte animatiefilm van het Belgische duo Marie Royer en Zinia Scorier over activisten die voeding gebruiken als instrument in hun strijd tegen consumentisme.
In het luik Once Upon a Time zitten dan weer politiek geëngageerde films die in de vorige eeuw een nieuwe wind deden waaien door Europa. Zoals Ashes and diamonds van de Poolse regisseur Andrzej Wajda en Loves of a blonde van Milos Forman, die zich daarmee uitsprak tegen de bezetting van het oude Tsjechoslowakije door Rusland. In Spanje zorgde Pedro Almodóvar voor een schokgolf met Women on the verge of a nervous breakdown.
Het BRIFF heeft ook oog voor het brede publiek, onder meer met de gratis Open Air-vertoningen van de jaren 1980-klassiekers Beetlejuice en Ghostbusters. Minstens zo amusant is Jeux de bal, een documentaire van de Brusselse regisseur Laurent Scheid over het Bal National dat elk jaar aan de vooravond van de nationale feestdag het Vossenplein trakteert op een driekleurige polonaise.
Uitkijken is het ten slotte naar drie grote internationale avant-premières. In Emilia Perez van de Franse Gouden Palm-winnaar Jacques Audiard (Un prophète, Dheepan) betert de baas van een drugskartel zijn leven na zijn transitie als vrouw. Marcello mio van Christophe Honoré, die zijn film in Brussel zelf komt voorstellen, vertelt het verhaal van Chiara, de dochter van Marcello Mastroianni en Catherine Deneuve, die liever het leven van haar vader zou leiden. Ze kleedt zich zoals hij, spreekt zoals hij, en ze doet het met zo’n overtuiging dat anderen om haar heen het uiteindelijk gaan geloven en haar ‘Marcello’ beginnen te noemen.
In C’est pas moi probeert regisseur Leos Carax dan weer een antwoord te formuleren op de vraag: “Waar sta je, Leos Carax?” De David Lynch van de Franse cinema komt zijn bevindingen bovendien in eigen persoon toelichten. Afsluiten doet het filmfestival in stijl met Fly me to the moon, een bijtende komedie met Scarlett Johansson en Channing Tatum tegen de achtergrond van de eerste maanlanding. Je zou voor minder over the moon zijn.
Het Brussels International Film Festival loopt van 25/6 tot 3/7, alle info op briff.be
Lees meer over: Film , Cultuurnieuws , Brussels International Film Festival , BRIFF