Begin september 2024: met Euronorm 5 voor dieselwagens zou een nieuwe fase voor de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Gewest moeten starten

PhotoNews

| In Brussel wordt staat op dit moment enkel het uitstel van de volgende verstrenging voor de lage-emissiezone op de agenda. In Vlaanderen gaan alle geplande verstrengingen op de schop.

Geen verdere verstrenging Vlaamse lage-emissiezones

© Belga
28/09/2024

De nieuwe Vlaamse regering gaat de regels in de lage-emissiezones (LEZ) die in Vlaanderen van kracht zijn, niet verder verstrengen. Dat staat in het nieuwe regeerakkoord. De regering is ervan overtuigd dat de geplande verstrenging niet nodig is om de luchtkwaliteit te verbeteren, net omwille van de evolutie naar emissievrije wagens.

"Omdat de evoluties naar een emissievrij wagenpark de luchtkwaliteit verbeteren, verstrengen we het wettelijk kader rond de lage-emissiezone (LEZ) niet verder dan de voorwaarden die op 1 september 2023 effectief van kracht waren", zo staat te lezen in het regeerakkoord.

Dat betekent concreet dat de normen in de lage-emissiezones, die in Vlaanderen van kracht zijn in Gent en Antwerpen, niet verder zullen verstrengen. In principe zouden de LEZ-regels de komende jaren stelselmatig verstrengd worden, met vanaf 2026 bijvoorbeeld een verbod voor dieselwagens met euronorm 5. Maar die verstrenging komt er dus niet.

In Brussel wil het parlement op dit moment enkel de volgende verstrenging met twee jaar uitstellen, maar de verdere timing van de LEZ wel behouden.

De vraag is of Vlaanderen dan nog de doelstellingen uit zijn eigen luchtbeleidsplan zou halen, maar de regering gaat er dus van uit dat de geplande verstrenging niet nodig is door de lopende elektrificatie van het wagenpark. Voor die elektrische wagens schrapt de nieuwe regering ook nog eens de ondersteuning.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni