De operette Die Fledermaus van Johan Strauss junior hoort bij de jaarwisseling zoals het Vierschansentoernooi en het nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker. Van ons mag ook de bewerking van Muziektheater Transparant en muzikantencollectief Les Âmes Perdues jaarlijks op het repertoire.
![](https://wmimages.bruzz.be/styles/1f8c29ed4efcaed916a7e270e4064aaa5d961eac/2025-01/ae5a4992-dsc0418853138621708o.jpg?style=W3sianBlZyI6eyJxdWFsaXR5Ijo3MH19LHsicmVzaXplIjp7ImZpdCI6Imluc2lkZSIsIndpZHRoIjoxMjk2LCJoZWlnaHQiOjg2NCwid2l0aG91dEVubGFyZ2VtZW50Ijp0cnVlfX1d&sign=e5452a7c9fbf515431bb94914872365a85425a4bb4f8652cb5044c001f1d8f8f)
©
Olympe Tits
Theatervoorstelling 'Fledermaus forever' mag eeuwig blijven doorgaan
Het 150 jaar oude Die Fledermaus van Johann Strauss gebruikt een dun overspelverhaaltje als excuus voor een luchtig muzikaal blijspel met verkleedpartijen, misverstanden, schuine moppen en een met champagne overgoten feest dat uitstekend bij de feestdagen past. Wat regisseur Tom Goossens - die een voorliefde heeft voor theatrale opera-ensceneringen - daar samen met coauteur en acteur Mitch Van Landeghem en nog zeven andere acteurs, zangers en muzikanten van maakt, is een geestige, slimme en ontwapenende muziektheatervoorstelling die niets te wensen overlaat.
Het was lang geleden dat een (muziek)theaterstuk nog eens zoveel vakjes aanvinkte. Want 'Fledermaus forever' amuseert als creatieve pastiche en gecontroleerd doordraaiende deurenkomedie ook met misverstanden, slapstick, intriges en stille momenten
Acht is niet toevallige een getal dat symbool staat voor de eeuwigheid. In Fledermaus forever zitten acteurs als Tania Van der Sanden, Lucie Plasschaert, Jonathan Kazanga Linga en Marjan De Schutter dus in een soort oneindige loop van spelen en feesten. Ze blinken allemaal uit in een soepele routine die volop ruimte geeft aan verassende variaties, aan een opeenvolging van tekstgrapjes, scabreuze toespelingen, muzikale pointes en contrapunten, aan moddervette knipogen, irritante rijmelarij, zorgvuldig uitgeholde emoties, aan ironische terzijdes, bewuste overacting, virtuoze timing en subtiele motiefjes.
Fledermaus forever speelt met het idee dat Strauss’ operette een eeuwig wederkerende evergreen is geworden, die het zoals veel goede en minder goede moppen ook moet hebben van de herkenning, en de gulle tegemoetkoming van de publieksverwachtingen. Acht acteurs voeren de operette liefst acht keer na elkaar op, maar dan telkens in stevig bewerkte versies, die tussen de omstandige decorwissels door telkens weer anders uitvallen, andere zaken belichten, andere mopjes en intriges prijsgeven, andere acteurs laten schitteren, én andere aria’s laten horen. Zo heb je op het einde alles minstens één keer gehoord, en heb je met heel veel ook vier of vijf keer na elkaar smakelijk kunnen lachen.
![20252901_Fledermaus forever.jpg](https://wmimages.bruzz.be/styles/944158c1b7568d001a6615c44c04f5a89df9e29d/2025-01/f1f11f71-dsc0406053138147141o.jpg?style=W3sicmVzaXplIjp7ImZpdCI6Imluc2lkZSIsIndpZHRoIjozNTAsImhlaWdodCI6bnVsbCwid2l0aG91dEVubGFyZ2VtZW50Ijp0cnVlfX0seyJqcGVnIjp7InF1YWxpdHkiOjk1fX1d&sign=eeebed13ed113bcd2aad5b9cf673741e876d67550893d519e8a496e29b15a04e)
©
Olympe Tits
Het was lang geleden dat een (muziek)theaterstuk nog eens zoveel vakjes aanvinkte. Want Fledermaus forever amuseert als creatieve pastiche en gecontroleerd doordraaiende deurenkomedie ook met misverstanden, slapstick, intriges en stille momenten. Verrijkt met de niet aflatende livemuziek van piano, cello en accordeon is het ook een ode aan het theater. Aan de zoektocht naar vernieuwing die het gekende repertoire meer eer aan doet. Aan de toewijding, de trouw en het spelplezier van de dienende en tekstvaste acteurs. Aan de gezonde competitie om de hoofdrolspeler of prima ballerina te zijn. Aan de billenkletser en de meezinger die verbinding maakt met het publiek. Aan de maskerade die ons tijdelijk de verlichting van een andere rol brengt. En aan de vrolijke chaos die ons nadien weer verzoent met de bestaande of lichtjes gewijzigde orde.
Daarmee is Fledermaus forever tot slot ook een ode aan de liefde, de vriendschap en het leven. Want die kunnen ook niet zonder dat eeuwige opnieuw beginnen, zonder dat samen beleven van wat we al kennen maar toch nog eens vanuit een ander perspectief kunnen bekijken, zonder dat uitdagen en trotseren van saaiheid, sleur en traditie door lust, humor en originaliteit.
Fledermaus forever van Les Âmes Perdues / Muziektheater Transparant, gezien op 28/1 in de KVS
Lees meer over: Brussel-Stad , Podium , Die Fledermaus , Fledermaus forever , Les Âmes Perdues , Muziektheater Transparant , KVS , theater , review