De gebouwen staan op Brussels grondgebied, maar de straat is Molenbeeks. Mensen die wonen in de nieuwbouwappartementen op Thurn & Taxis kunnen daarom geen bewonerskaart voor de Picardstraat aanvragen. "De situatie is niet ideaal, maar we kunnen de mensen niet meer garanderen dat ze voor hun deur kunnen parkeren."
'Bewonerskaart in eigen straat? Onmogelijk': Absurditeit op grens Brussel en Molenbeek
“Wanneer ik het probeer uit te leggen aan mensen die de situatie niet kennen, gelooft niemand me. Het is ook zo absurd: we worden gegijzeld in een situatie waarin we niet in onze eigen straat kunnen parkeren.” Nicolas Homans is totaal niet te spreken over de kafkaëske situatie waarin hij en zijn buren zijn beland. Homans woont in een van de nieuwbouwappartementen op de Thurn & Taxis-site. Zijn adres is officieel Picardstraat, Brussel. En net dat laatste leidt tot problemen.
Want de Picardstraat loopt over het grondgebied van de gemeente Sint-Jans-Molenbeek. “Wanneer ik een bewonerskaart aanvraag bij de gemeente Brussel om mijn wagen op straat te kunnen parkeren, krijg ik er een voor een zone in Laken, helemaal aan de andere kant van Thurn & Taxis”, legt Homans uit. “Daar heb ik niets aan. Wanneer ik de kinderen of boodschappen snel wil afzetten, wil ik in mijn eigen straat kunnen staan.”
Tolerantieakkoorden
Het probleem van Homans is niet uniek in het in 19 gemeentes opgedeelde grondgebied van het Brussels gewest. Pogingen om een eenvormig parkeerbeleid voor het hele gewest uit te rollen, verlopen al jaren moeizaam. Doorgaans sluiten aangrenzende gemeentes tolerantieakkoorden om dit soort situaties te voorkomen. Bewoners van straten die meerdere gemeentes bestrijken, kunnen dan ook voorbij de gemeentegrens hun wagen kwijt. Maar tussen Brussel-Stad en Sint-Jans-Molenbeek bestaat zo’n akkoord niet.
"Ik ben voor alles wat de complexiteit van het Brussels gewest kan verminderen. Daarom hebben we wel akkoorden met andere gemeentes"
“In de vorige legislatuur is wel een poging gewaagd om zo’n akkoord te sluiten, maar ik ken de reden niet waarom dat toen niet gelukt is”, zegt Brussels schepen voor Mobiliteit Bart Dhondt (Groen-Ecolo). Zijn collega Abdellah Achaoui (PS) valt uit de lucht wanneer we hem het probleem uitleggen: “Nee, hier was ik niet van op de hoogte. Als er een probleem is, moeten de bewoners mij contacteren en dan gaan we rond de tafel met Brussel. Maar ik ken het dossier niet en kan er dus niet meer over zeggen.”
Nochtans zegt het gewestelijk parkeeragentschap Parking.brussels dat de situatie wel degelijk onder de aandacht van de gemeente Molenbeek werd gebracht. “We organiseren regelmatig begeleidingscomités voor de gemeentes waarvoor we werken”, zegt Sara Jasmes, woordvoerster van Parking.brussels. “Daar komen onder meer statistieken en problemen aan bod. Ook deze situatie moet daar gepasseerd zijn.”
Parkeren op de openbare weg? 'Liever niet'
Volgens Parking.brussels is het aan de stad Brussel, die in tegenstelling tot Molenbeek niet aangesloten is bij het parkeeragentschap, om opnieuw initiatief te nemen om een akkoord te sluiten. Dhondt verzekert dat hij dat gaat doen: “Al begrijp ik wel dat Molenbeek niet happig zal zijn om nog extra wagens op de Picardstraat te laten parkeren. Dat is zo ook al een drukke straat.”
Dhondt erkent dat de situatie wat absurd aandoet: “Ik ben voor alles wat de complexiteit van het Brussels gewest kan verminderen. Daarom hebben we ook tolerantieakkoorden met Ukkel, Elsene, Etterbeek, Sint-Joost-ten-Node een Jette. We zijn nog bezig met nieuwe akkoorden met Schaarbeek en Evere.”
Tegelijk is Dhondt geen voorstander van parkeren op de openbare weg. “Liever zet ik in op het mutualiseren van parkeerruimte. Bijvoorbeeld het ’s avonds openstellen van bedrijfsparkings voor buurtbewoners. In de buurt van de gebouwen in kwestie zijn twee van dat soort BeParks. Daarnaast is het de bedoeling dat bij dit soort nieuwbouwcomplexen voldoende parking in het gebouw wordt voorzien. Waarom parkeren de bewoners daar niet?”
Volgens Homans is de enige optie om een parkeerplaats in zijn gebouw te huren voor 125 euro per maand. “Er zijn ook sociale woningen in het gebouw, 125 euro is best veel geld. En als ik snel iets wil afzetten, wil ik dat in mijn eigen straat kunnen doen.”
“Ik begrijp dat de situatie niet ideaal is”, besluit Dhondt. “En we zullen de gesprekken met Molenbeek zeker opnieuw aangaan. Maar tegelijk kunnen we de mensen niet meer garanderen dat ze hun wagen voor de deur kunnen parkeren.”
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Sint-Jans-Molenbeek , Stedenbouw , Mobiliteit , Parking.Brussels , Bart Dhondt , Abdellah Achaoui , Thurn & Taxis , parkeren , straatparkeren