De Brusselse regering heeft een bouwvergunning aangevraagd om de bouwvallige Marchantbrug in Anderlecht te vervangen. Het openbaar onderzoek start binnenkort.
Bouwvergunning voor vervanging zieltogende brug in Anderlecht
In 2014 ging de Marchantbrug, of de Klein Eilandbrug, dicht voor het autoverkeer. De brug, gebouwd in 1936, was te onstabiel om nog zwaar verkeer toe te laten. Enkel fietsers en voetgangers mochten de brug nog over.
Toch lag het renovatiedossier jaren stof te vergaren. Tot nu. De Brusselse regering heeft een bouwvergunning aangevraagd, weet de krant La Dernière Heure. Hoewel er aan de wegenis niets veranderd, moet er nog een effectenstudie uitgevoerd worden.
Werken in 2020 van start
Het kabinet van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) bevestigt aan BRUZZ dat de brug twee rijstroken voor auto's zal tellen en afgescheiden voet- en fietspaden. De oevers van het kanaal worden groener en er komen langs het kanaal ook fiets- en wandelpaden.
Het geraamde bedrag voor de werken bedraagt 5,2 miljoen euro. Afhankelijk van de termijnen van de verschillende procedures voorziet de huidige planning in het begin van de werken in het eerste semester 2020.
De Klein Eiland-buurt is in volle ontwikkeling. Vlakbij, in de voorlopig nog industriële Biestebroekwijk, verrijzen de komende jaren appartementen, woningen en kantoren.
Marchantbrug
Lees meer over: Anderlecht , Stedenbouw , Pierre Marchantbrug , klein eiland , Klein Eilandbrug
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.