Tussen Zuidstation en Kleine Ring liggen twee uitgestrekte ruimtes onder de sporen, die al decennialang leegstaan. Beelden van een werkbezoek tonen nu hoe stijlvol die zalen zijn. De volgende maanden willen NMBS en Gewest een 'ambitieuze' invulling bepalen voor de plek.
| Zuilenzaal onder de sporen.
Lees ook: Markthal en ‘park’ voor Zuidstation
Het was minister van Openbare Werken en Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) die deze week een paar kiekjes schoot van de grootste van twee ruimten onder de Noord-Zuidverbinding. Samen met eigenaar NMBS ging Smet er op werkbezoek.
De beelden tonen zalen van een onvermoede schoonheid, met zuilen die doen denken aan de stijl die ook verder op de Noord-Zuidverbinding opduikt, onder meer in het station Brussel-Congres.
(Lees verder onder de foto)
Een tweede foto (zie onderaan) is een stille getuige van een geïmproviseerd feestje in de zaal. De tarieflijst prijst onder meer Safir Pils aan, een merk dat ondertussen niet meer wordt gebrouwen. De prijs van een pintje – 9 frank – doet vermoeden dat het glas er ruim 40 jaar geleden werd geheven.
Markthal
De ruimte op de foto’s is met 10.000 vierkante meter de grootste van twee zalen die nu al decennia stof vergaart. Niet dat het de voorbije jaren aan plannen ontbrak. In de visie die het Gewest uittekende voor het Zuidstation moet de grote ruimte – tussen de overdekte straat waar de tram passeert en de Argonnestraat - een markthal worden. Aan de buitenzijde zou dan plaats zijn voor horeca en terrassen. Op die manier zou de doodse strook tussen station en binnenstad kunnen heropleven.
De NMBS toonde zich de voorbije jaren niet meteen een actieve partner om dat plan te realiseren. Navraag leert dat Gewest en spoorwegmaatschappij de komende maanden nu toch met concrete plannen willen naar buiten komen. "We werken aan een ambitieuze invulling voor die plek en de openbare ruimte errond", zegt de woordvoerster.
Of het idee van een markthal standhoudt, blijft voorlopig onduidelijk.
De spoorwegmaatschappij wijst erop dat de brandveiligheid de situatie complex maakt. “Onder een strategische infrastructuur als de Noord-Zuidverbinding moeten we alle garanties hebben qua brandveiligheid. Dat is ook de reden waarom Recyclart niet zomaar in het station Kapellekerk kan blijven.”
Lees meer over: Sint-Gillis , Stedenbouw , Zuidstation
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.